Orpheus Magazine: Sanne van Boetzelaer aanjager van Orpheus Jong
Sanne is jong en gek op theater en vooral razend nieuwsgierig. “Wat Orpheus Jong zo bijzonder maakt, is de community. Jongeren kunnen zelf kiezen bij welke projecten ze zich aansluiten, wat steeds nieuwe groepen creëert. Dit zorgt niet alleen voor dynamiek, maar ook voor veel gezelligheid, omdat je samen met leeftijdsgenoten aan iets werkt!”
Programmeren, organiseren, optreden én zelf bezoeken
Jong publiek heeft een unieke frisse blik op theater, dus laat hen meedenken over de programmering. Laat ze organiseren en – als ze die ambitie hebben – zelf optreden. Deze drie pijlers geven jongeren de kans om zich op verschillende manieren te verhouden tot het theater, zowel artistiek als inhoudelijk.
Sanne: “Het leidde er al toe dat jongeren een Comic Con in Orpheus organiseerden, de eerste in deze regio! Ook nodigden ze YouTuber Math with Menno uit voor een theater-examentraining, waardoor ze hun wiskunde eindexamen haalden. Bovendien kunnen jongeren ‘eigenaar’ van een voorstelling worden en mogen een foyeractie bedenken en invullen, zoals gebeurde bij de voorstelling De zaak Shell waar Orpheus Jong in gesprek ging met publiek. Zo ontstaat verdieping op niveau en binnen hun interesses. Het levert kansen op waardoor jongeren zich kunnen verhouden tot een thema.”
“Wat maakt dat ze zich écht thuis voelen waardoor Orpheus een ontmoetingsplek wordt? Niet bij toeval voor die ene keer, maar voor altijd!”
Ook is een deel van Orpheus Jong geïnteresseerd in zelf optreden. Als platform biedt Orpheus Jong diverse maak- en speelkansen. Eerder namen jongeren deel aan SHOW Apeldoorn, Zalf & Papaver en BOYS WON'T BE BOYS en traden ze op tijdens het Open Podium en het Royal Light Festival.
Van cabaret tot musical: de jongeren zijn aan zet
Achter de schermen kunnen jongeren ook veel invloed uitoefenen. Als Gastprogrammeur denk je direct mee over de professionele programmering. Samen met andere jongeren selecteer je vijftien voorstellingen die jongeren tot 30 jaar voor slechts €15 kunnen bezoeken. Ervaring met theater is geen vereiste! “Juist een diverse groep zorgt voor interessante keuzes,” aldus Sanne. “Of je nu een diehard theaterbezoeker bent of pas recent een voorstelling hebt gezien die je omver heeft geblazen, iedereen is welkom!”
Half februari kwam een groep Gastprogrammeurs voor het eerst samen om na te denken over de selectie van theaterseizoen 2025-2026. Sanne en Nicky van Rossum (Programmeur Orpheus) leidden de avond. “Vraag jongeren naar hun favoriete film en ze hebben direct een antwoord,” merkt Sanne op. “Maar vraag je naar hun favoriete theaterstuk, dan blijft het vaak stil. Dat is jammer, want er wordt zó veel moois gemaakt, ook voor jong publiek.” Alles draait vanavond daarom om die ene vraag: wat zouden ze zelf kiezen als zij het voor het zeggen hebben?
Waar gaan de keuzes op vallen?
De dynamiek binnen de groep is veelbelovend. Een deel van de jongeren kent het principe al, zij lieten vorig jaar ook hun stem horen. Sanne opent met een goed advies: deel vanavond je meest toffe theaterervaring en grijp vooral je kans, ga op zoek naar het vervolg daarop!
Ties (18) aarzelt geen moment. “Het meest indrukwekkend vond ik ’40-’45, in Barneveld. Maar warme herinneringen heb ik ook aan Charlie and the Chocolate Factory in Orpheus. Melanie (28) zag onlangs cabaret, Nathalie (32) herinnert zich Frozen. “Geweldig! Maar nu zou ik een theaterconcert kiezen. Flemming misschien, Snelle?” Mike (22) pleit voor meer standup comedy, het liefst in een interactieve setting met publiek en Linda (23) is fan van musicals. “Ik zag Frozen en Les Misérables, ik wil méér van dat!” Pieter (27) zag Cats als kind. Hij komt uit een muzikaal gezin, is zelf muzikant en deed in 2023 mee aan SHOW Apeldoorn. Zijn smaak? “Geen verrassing: alles waar muziek in zit.”
Het gesprek krijgt extra diepgang zodra de jongeren trailers en achtergrondinformatie te zien krijgen. Sanne: “Eerste triggers zijn vaak genre, artiest of thema. Zodra we ook bronmateriaal laten zien, filmpjes of eventueel beelden van een eerdere voorstelling van het gezelschap, ontstaat houvast. Na meer achtergrondinformatie, enkele trailers en de vurige pleidooien worden de kaarten opnieuw geschud, en komen zelfs voorstellingen die eerder links bleven liggen aan bod.”
Zo switcht Melanie soepel van cabaret naar Hairspray, een van de grote musicals die volgend jaar opnieuw naar theater komt. Mike gaat voor We don’t live here anymore van Jacob Ahlbom. Want hij las zojuist de korte voorstellingstekst. “Het gaat over hoe de mens in elkaar steekt, dat boeit me.” Jasmijn, liefhebber van Theater Oostpool, kiest ondanks dat toch voor de musicalproductie Dear Evan Hansen, omdat deze draait om thema’s die jongeren bezighouden.
Noem het keuzestress of gewoon te veel liefde voor theater… Over de definitieve set van vijftien voorstellingen verdeeld over drie Orpheuszalen valt vanavond nog geen besluit. Er is te veel, te veel moois vooral. Maar ze komen er vast uit. Orpheus Jong bewijst vanavond: theater wordt nog mooier als jongeren meebeslissen.
Voor €15 naar het theater! Orpheus Jong heeft vijftien voorstellingen geselecteerd die jongeren onder de 30 dit seizoen met flinke korting kunnen bezoeken. Dankzij een bijdrage van de Provincie Gelderland is de toegangsprijs voor deze voorstellingen verlaagd naar slechts €15.