Japans jongleren
Tijdens een straatfestival in zijn geboorteplaats Shizuoka (Japan) zag Yusaku als 13-jarige jongen een jongleur aan het werk en voelde hij een sterke drang om zelf ook artiest te worden. Vanaf dat moment begon hij met jongleren en dat heeft hem nooit meer losgelaten. Nadat meer leerde over straatartiesten in Europa, besloot hij de wereld over te gaan reizen als professioneel jongleur. Zijn grote droom: een plekje bij het Cirque du Soleil.
Wanneer en hoe ben je uiteindelijk in de circuswereld terechtgekomen?
De eerste keer dat ik naar het buitenland reisde, was ik 20 jaar oud. Ik ging naar de Verenigde Staten om deel te nemen aan de World Juggling Championships, waar ik voor het eerst in mijn leven optrad voor een publiek dat niet Japans was. Ik won. Dat was voor mij het begin van een reis door de internationale circuswereld. Ik trok naar Europa voor een straattournee langs alle hoofdsteden, en sloot me aan bij ERNA: een groep performers die experimenteerde met het combineren van fysieke expressie en visuele projectie. Ik kreeg de kans op te treden tijdens het Filmfestival van Cannes en werkte mee aan de opening van de Olympische Spelen in Tokio. Ik leverde een bijdrage aan het befaamde internationale circusconcours Cirque de Demain in Parijs. Ook deed ik mee aan America’s Got Talent en wist de finale te bereiken.
Je begon ook je eigen circus. Waarom?
Zoals voor heel veel artiesten was de covidpandemie heel zwaar. Ik kon mijn werk niet meer doen, en ook reizen naar het buitenland was uitgesloten. In die periode heb ik samen met Kazuaki Matsumoto en Mizuki Shinagawa Cirquework opgericht. We deelden de passie om de Japanse circuscultuur met de wereld te delen, en om een podium te creëren voor de ongelofelijk getalenteerde Japanse circusartiesten.”
YOAH is een verhalende circusvoorstelling. Dat is bijzonder.
“Het concept, het verhaal en de titel van YOAH heb ik zelf bedacht. YOAH is afgeleid van het Japanse woord YOAKE, wat ‘hoop’ betekent. In de Japanse cultuur staat de maan symbool voor de hoop. Ik wilde een uniek Japans visioen creëren, dat het begin van een nieuw tijdperk in kan luiden. Ik geloof dat de wereld op zoek is naar hoop, en de energie om vooruit te gaan naar dat nieuwe tijdperk. Door mijn ervaring met optredens over de hele wereld, heb ik me vaak afgevraagd wat de essentie van het circus is. Voor mij vertegenwoordigt het circus het grenzeloze potentieel van het menselijke bestaan en de uitdaging je eigen grenzen te verleggen.
Het verhaal van YOAH begint met een vrouw die de hoop in haar leven is verloren. Ze gaat op reis en ontmoet goddelijke, symbolische wezens die geïnspireerd zijn op het Japanse concept van de marebito. Ze geven haar de kracht en de wil om het leven te (her)ontdekken. In de Japanse cultuur is de marebito een goddelijke bezoeker ‘van achter de horizon’. Hij brengt spirituele geschenken, reist van dorp naar dorp en gebruikt circuskunsten om de mensen en de gemeenschappen te zegenen. Uit respect voor de tradities van Japan, heb ik inspiratie gehaald uit het concept van de marebito om de personages in het verhaal van YOAH vorm te geven. Ik hoop dat YOAH een voorstelling is waarbij je de vitaliteit van het menselijke bestaan kunt ervaren.”
“Circus vertegenwoordigt het grenzeloze potentieel van het menselijke bestaan”
Projecties, licht en geluid spelen een belangrijke rol in de voorstelling. Je combineert Japanse tradities met moderne technieken.
“Ik heb mezelf altijd gezien als een multimediaartiest, die circus, zoals jongleren, combineert met video, licht, geluid en technologie. Daarom probeer ik allerlei visuele elementen te integreren in mijn optredens. Maar tijdens dit proces liep ik wel tegen het feit aan dat hoe meer we op technologie vertrouwen, hoe meer de pure menselijke expressie onder druk komt te staan. Ik wil geen ‘industrieel product’ creëren, maar een pure kunstvorm die voortkomt uit menselijke creativiteit. Daarom is het cruciaal om de technologie in evenwicht te brengen met fysieke expressie en filosofie. Dat is waar elementen uit de Japanse Zen-cultuur om de hoek komen kijken. Elk element dat we gebruiken in YOAH wordt gevormd door het streven naar de eenvoud, waardoor de essentie van de performance puur en impactvol blijft. Een hybride maar minimalistische benadering.”
Wat wil je ons meegeven?
“Ik hoop dat jullie de sfeer die geworteld is in de Japanse cultuur kunnen zien en ervaren, en ervan kunnen genieten. Ik hoop dat YOAH een soort ‘power-spot’ kan zijn, een plek die mensen energie geeft, een optreden dat de geest verlicht en vervult met energie. Dat is wat we willen bereiken.”
-
do 13 nov 2025-za 15 nov 2025
-
do 13 nov 202520:00Hanoszaal
-
vr 14 nov 202520:00Hanoszaal
-
za 15 nov 202520:00Hanoszaal
-