Orpheus Magazine: Less is More en Carmen

Introdans op zijn best 

Opnieuw staat Introdans dit theaterseizoen op ons podium. En die plek gunnen wij de dansers met liefde, ze komen met zoveel moois! Met Carmen bijvoorbeeld, een echte familievoorstelling. Maar eerst is er Less is More.

Roel Voorintholt, artistiek directeur van Introdans, werd ruim tien jaar geleden door een hersenbloeding getroffen. Toen hij bijkwam viel hem iets op. “Ik vond dat alles zo druk en veel is. Ik dacht: voelen andere mensen dat nou ook zo? Pas na een poosje kwam ik erachter dat meer mensen veel dingen too much vinden en veel prikkels ervaren. Het bracht me op het idee een voorstelling te maken die sereniteit en rust in zich heeft. Een die niet teveel, maar juist mooi en kalm is. Less is More dus.” 

Hierin zitten stukken als Canto Ostinato (Lucinda Childs) en Squares (Hans van Manen) die al eerder door Introdans werden gedanst. De wereldpremière van Igor Bacovich en Iratxe Ansa zal een nieuw werk zijn. En datzelfde geldt voor de choreografie die choreograaf Fernando Melo aan het programma toevoegt, ook een wereldpremière. 

“Zijn werk inspireert me enorm, het past bij dit programma”, zegt Voorintholt. “Fernando neemt de tijd zijn verhaal te vertellen. Hij durft stiltes te laten vallen. Veel choreografen durven zoiets niet. Ik vind hem slim en creatief, hij bedenkt alles zelf. Niet alleen de choreografie, ook de kleding, decors en constructies. Zoveel originaliteit en eigenzinnigheid zijn met niets te vergelijken, daarom past het bij ons. Ik hoop dat publiek door Less is More een beetje rustig wordt, de functie van theater is ook dat je even weg kunt dromen. Juist in deze onrustige tijden overal in de wereld voelt het goed iets op het podium te doen dat het tegenovergestelde gevoel raakt: rust.” 

Juwelen 

Het werk van Fernando Melo is visueel, maar nooit teveel. Fernando legt uit: “Ik begin met een enorme rots, samengesteld uit vele scènes en ideeën. Dan beeldhouw ik het, verwijder alles wat niet coherent is, haal stukken weg en bewaar alleen de belangrijkste, prachtige juwelen”. 

Opnieuw met Introdans optrekken vindt hij heerlijk. “We werken al lange tijd samen, maakten tweemaal eerder een productie. Roel kent mijn werk, mijn manier van werken: met slechts minimale elementen maximale impact bereiken. Ik vermoed dat hij na zijn infarct alleen maar meer interesse kreeg in werk dat zonder toeters en bellen diep emotioneel effect bij publiek teweegbrengt. Voorzichtige reductie van elementen zal leiden tot een diepe ervaring voor publiek. We trekken publiek in het stuk, het komt op het puntje van de stoel te zitten. Daar gebruik ik verschillende trucs voor, in kostuums, licht, geluid en decors natuurlijk.” 

© Hans Withoos
Inzoomen

Fillip Studio’s 

Decor doet in minimalistische programma’s veel, dus kiest Introdans voor samenwerking met Fillip Studios uit Arnhem. Roel: “Met hen heb ik al een aantal projecten gedaan. Ze maakten het interactieve Experium in de theaterfoyers bij onze familievoorstellingen en ook decors, zoals de opblaasbare rotsblokken voor Swan Lake. Ook ontwierpen ze onze Virtuele Danscarrousel. Het zijn jonge mensen, ze werken over de hele wereld, zijn zo goed! Ik dacht: ik koppel Fernando aan hen. We zijn toe aan een groot decorontwerp dat clever in elkaar steekt.” 

Fernando Melo was meteen onder de indruk van het interactieve, het kunstzinnige en de installaties van Fillip Studio’s. “Als maker samenwerken met kunstenaars om next level te presteren, daar zeg ik geen nee tegen! Het interactieve zit ‘m straks in podiumelementen voor dansers, een constructie die geluid en licht voortbrengt. Beweging, geluid en licht vloeien in elkaar over. Het zal een totaal nieuwe ervaring opleveren.” 

Uitdaging 

Het levert wel uitdaging op. Introdans is een toerend gezelschap, de installatie wordt telkens ergens anders opgebouwd en weer afgebroken. “Makkelijker is alleen een choreografie te bedenken”, zegt Melo. “Maar wat we nu doen is zo opwindend. Ja, daar lig ik soms wakker van. Maar dat is nu eenmaal the story of my life.” 

Wat dit voor publiek betekent? De choreograaf weet vooral waarop hij hoopt. “Dat is dat publiek écht betrokken wordt, het wordt uitgenodigd deel te nemen aan wat het ziet en daardoor connectie met dansers ervaart. Mijn ultieme wens is dat je, wanneer je de zaal verlaat, beseft dat je iets meemaakte dat nooit eerder voorkwam. Daar werken we als makers naartoe.”  

Less is More

Introdans

vr 17 okt 2025 20:00

Carmen

Introdans

za 13 dec 2025 en zo 14 dec 2025

Familievoorstelling Carmen


Later dit seizoen komt er iets totaal anders uit de kokers van Introdans. De familievoorstelling Carmen. Roel: “Introdans had lang een gezelschap dat alleen voor kinderen danste: het Ensemble voor de Jeugd. Dat stopte een paar jaar geleden. Om jong publiek te bedienen met familievoorstellingen dansen we jaarlijks een moderne versie van een klassiek verhaal: Swan Lake, De Notenkraker en Carmen. Dit seizoen is Carmen aan de beurt. Zalen zitten altijd vol omdat de verhalen goed te volgen zijn en er prachtige kostuums en decors in zitten. En natuurlijk wordt er uitbundig gedanst, ligt de muziek lekker in het gehoor. Een echte familievoorstelling dus, waar jong en oud van geniet!” Op 13 december is de première in Orpheus. 

Wachtlijst