Orpheus Magazine: MAMMA MIA!

MAMMA MIA!, dé feelgoodmusical met de fijnste ABBA-songs, komt naar Orpheus! Hoe vaak zag jij ‘m? Te vaak bestaat niet, want deze klassieker blijft hofleverancier van geluk en vrolijkheid. Theaterproducent De Graaf & Cornelissen zet extra stevig in met grote namen uit de musicalwereld. Zo’n heerlijk avondje romantiek? Dat smaakt ons allemaal!

Orpheus Magazine > Orpheus Magazine: MAMMA MIA!

ABBA is hot en blijft dat, maar de musical MAMMA MIA!, doorspekt met veel ABBA-hits, is mogelijk nóg tijdlozer. Orpheus verheugt zich op dat verrukkelijk romantische en bovenal grappige verhaal van de onschuldige Sophie en haar nogal vrijgevochten moeder Donna. Dit keer speelt Brigitte Heitzer Donna die, op het moment dat haar dochter wil trouwen, gedwongen wordt iets over haar nogal turbulente verleden prijs te geven. 

Eigenlijk is ze te jong om zich het echte succes van ABBA te herinneren. Toen musicalster Brigitte Heitzer geboren werd was het Zweedse popkwartet al gestopt, zaten de hits al in the pocket. Maar toch… haar meest prille muzikale herinnering die ze heeft draait wel degelijk om ABBA. Zonder al te veel moeite haalt ze het beeld met haar vader terug. “I Have a Dream is het eerste liedje dat ik met hem zong, dat ik me herinner. Ik was piepjong en zie ons nog zingen en dansen door de keuken. Ligt ergens op die keukenvloer het zaadje dat uitgroeide tot mijn liefde voor muziek, voor samen muziek maken vooral? ’t Is nooit meer gestopt; muziek is mijn werk en mijn leven. En ABBA? ABBA bleef natuurlijk. Wie houdt er niet van hun muziek? Toen ik hoorde dat MAMMA MIA! opnieuw naar het theater wordt gehaald dacht ik maar één seconde: huh, alweer? Gevolgd door: dat is fantastisch!”

MAMMA MIA! is een voorstelling waarvan je vooraf weet: dit wordt een heerlijke vrolijke avond met veel muziek, een lach en misschien een weggeslikte traan. De musical bevat mooie beelden en een mooie verhaallijn. Het is een productie waar we nooit genoeg van krijgen omdat hij tijdloos is, net zoals Grease, Les Misérables, Evita en Soldaat van Oranje dat zijn. Brigitte: “Ik vind het geweldig dat er nog steeds producenten zijn die hun nek uitsteken en lef hebben opnieuw zoiets op te pakken en er met een frisse kijk een hertaling van te maken. Zonder de originele verhaallijn geweld aan te doen overigens, maar wel met nieuwe choreografieën, decors en slimme techniek. Daardoor blijft alles fris en aansprekend, ook voor generaties die het verhaal nog niet kennen. En de muziek? Die blijft hartstikke goed, aan zulke klassiekers gaan we natuurlijk helemaal niets veranderen.”

"Dit verhaal gaat, met kwinkslagen, over de zoektocht naar ware liefde, over keuzes die je maakt en over moeten loslaten. Dat gebeurt met humor en soms met een traan. Diepte zit er wel degelijk in. De lach bestaat niet zonder de traan. Dit verhaal gaat over waar het leven je raakt, wanneer het je door de vingers glipt. Die gelaagdheid vind ik mooi.”

Brigitte vertolkt Donna, die het publiek, maar ook zichzelf confronteert met liefde tussen moeders en dochters. “Het raakt dus ook de relatie die ik met mijn dochter heb. Dit verhaal gaat, met kwinkslagen, over de zoektocht naar ware liefde, over keuzes die je maakt en over moeten loslaten. Dat gebeurt met humor en soms met een traan. Diepte zit er wel degelijk in. De lach bestaat niet zonder de traan. Dit verhaal gaat over waar het leven je raakt, wanneer het je door de vingers glipt. Die gelaagdheid vind ik mooi.”

Hoe generatieloos ABBA is, ziet Brigitte in haar eigen gezin. Haar dochter van tien is, natuurlijk ook omdat mama zo’n hoofdrol kreeg, helemaal fan. “Mijn zoon twijfelt, hij is pas acht. Zijn smaak moet nog groeien zullen we maar zeggen.” Dat je bij de familie Heitzer niet om ABBA heen kunt is een feit. “Met nieuwjaar kijken we steevast naar het ABBA-concert, wordt er flink gezongen en door de kamer gedanst. Dat zegt misschien meer over ons dan iets anders, maar de traditie is fijn.” MAMMA MIA! heeft volgens haar nooit aan populariteit ingeboet. “Ook dankzij de grappige film natuurlijk, met Meryl Streep en Pierce Brosnan in de hoofdrol.”

Dat De Graaf & Cornelissen in haar de nieuwe Donna zagen kwam als grote verrassing. “Ik was blij en verbaasd tegelijk. Maar vooral: wat heerlijk was dit, ook na de rotperiode rond corona. Geen auditie hoeven doen, geen teleurstelling wegslikken, maar bij voorbaat al weten dat ze jou willen. Ze zagen maar één iemand voor deze rol want alles klopte blijkbaar, ook mijn leeftijd.”

Tot haar spijt kwam het er nog niet van om naar London te gaan om daar het hologramconcert van ABBA te zien. “Ik hoop natuurlijk op een mooi persreisje, haha. Nee, ik ga zeker nog een keer kijken, ook omdat ik van vrienden die er al bij waren hoorde hoe fantastisch het is. Opvallend is het grote aantal jongeren in de zaal, dat bewijst wel dat ABBA generatieloos is en nog steeds heel veel mensen aanspreekt. Of zou het zo zijn dat ouders of grootouders hun kinderen meenemen, naar dat concert of naar deze musical?”

Voor de zomervakantie beginnen de repetities al voor de musical. Zo’n eerste periode is pittig, weet Brigitte. “Je moet alle teksten leren, alle nummers, elke beweging. Ik vind het fijn dat er een break in zit, dat we tussentijds vakantie hebben en alles kunnen verwerken, om vervolgens in augustus het verhaal weer op te pakken. Tijdens de vakantie zakt MAMMA MIA! niet weg, ik weet dat zo’n pauze juist goed werkt en ervoor zorgt dat iedereen fris en vol energie klaar is om de puntjes op de i te zetten. In september is de première in Amsterdam, daarna gaat we met de productie het land in, ook naar Apeldoorn natuurlijk. Ik verheug me er enorm op, ook vanwege de jonge cast waar veel energie en talent in zit. En echt heel gaaf? Dat is de live muziek! De band legt ziel en zaligheid in de nummers van ABBA.” 

Tot ver in 2024 kruipt Brigitte vijf keer per week in de rol van Donna. Vaker wil ze niet, dat is niet goed voor de balans thuis en de tijd die ze ook met haar kinderen wil doorbrengen. De vele ritten die ze naar alle grote theaters aflegt zit ze trouwens naast die andere hoofdrolspeler, René van Kooten (Sam, één van de liefdes van Donna, red.). “We wonen vlak bij elkaar en carpoolen graag samen. Dat deden we ook voor eerdere producties. Aan het eind van de middag stappen we in, onderweg eten we wat. Achter het stuur met een bakje op schoot. Dat kan ik inmiddels, veilig zelfs, héél goed.” 

“Ik verheug me er enorm op, ook vanwege de jonge cast waar veel energie en talent in zit. En echt heel gaaf? Dat is de live muziek! De band legt ziel en zaligheid in de nummers van ABBA.”

Synopsis

MAMMA MIA! vertelt het verhaal over Sophie en haar moeder Donna, die op een klein Grieks eiland wonen. Donna runt hier een taverne en Sophie staat op het punt te gaan trouwen met haar jeugdliefde Sky. Ze wil graag dat haar vader haar weggeeft als bruid.

Welke songs zitten er in MAMMA MIA?

In zowel de verfilmingen als de verschillende musicalversies van MAMMA MIA! is gretig gewinkeld in het rijke ABBA-archief. De grootste hits passeren en raken de scènes op een logische manier. Ze versterken het verhaal en het gevoel van herkenning dat je overspoelt. Het fijne van het gebruik van dit collectieve muziekgeheugen is dat de musical je geen moment onberoerd laat, in elke scène zitten liedjes die je kunt  meezingen. Dat meezingen is zelfs tot traditie uitgegroeid. Het laatste nummer wordt door de zaal uit volle borst versterkt, er wordt gedanst tussen de stoelrijen. Alleen daarom al wil je hier heen!

  • Mamma Mia zit er uiteraard in, het zou wel heel vreemd zijn als dit titelnummer niet te horen was. In de film was Mamma Mia te horen op het moment dat Donna erachter komt dat haar ex-vriendjes op  het eiland aanwezig zijn. Ai-ai Donna, what’s next?
  • When I Kissed The Teacher neemt ons mee terug naar de jonge jaren van de rebelse Donna, die net is geslaagd voor haar opleiding. Tijdens het schoolfeest explodeert de uitgelaten Donna, viert gekkigheid hoogtijd. En krijgen alle leraren een dikke kus.
  • Staat Waterloo synoniem aan het slagveld dat ze van haar liefdesleven maakte? Feit is dat Donna een flink aantal mannen versleet en dat er maar liefst drie kandidaten zijn die in aanmerking komen de vader van Sophie te zijn.
  • Money, Money, Money, geld, geld, geld; de hele wereld lijkt erom te draaien. Het leven van een alleenstaande vrouw is zwaar. Was Donna maar met een rijke vent (Sam) getrouwd. Helaas, ook die liet ze al lang geleden gaan.
  • Thank You For The Music is een ode aan alle mooie muziek waarmee we ons omgeven. Natuurlijk mag het niet ontbreken in deze soundtrack van onze jeugd.
  • The Winner Takes it All is één van de nummers die het personage van Donna een stuk sterker maken. Aan de kust zingt ze het één van Sophia’s potentiële vaders (Sam) toe. Ze houdt nog steeds van hem maar er is iets gebeurd wat zij hem niet kan vergeven.
  • Honey, Honey hoor je als Sophie het dagboek van haar moeder ontdekt en daar zingend uit voorleest aan haar vriendin. Het levert een vrolijke scène op. Donna heeft niet meteen door waar de meiden zoveel plezier om hebben. Het begint Sophie eindelijk te dagen wie haar vader kan zijn. En die is inmiddels op het eiland aangekomen…
  • Gimme! Gimme! Gimme! Tijdens haar vrijgezellenfeest klinkt dit nummer als Sophie haar mogelijke vaders spreekt om er achter te komen wie van deze mannen nu eigenlijk de echte is.

Uitgelicht!

MAMMA MIA! is zonder twijfel een sensatie. Wereldwijd werd de musical door meer dan 60 miljoen bezoekers gezien. Vanaf september 2023 zal de vernieuwde versie met hoofdrollen voor Brigitte Heitzer en René van Kooten te zien zijn in meer dan 20 Nederlandse theaters waaronder Orpheus. De landelijke première is op 10 september 2023 in DeLaMar in Amsterdam, waar de musical vijf weken te zien zal zijn.