Orpheus Magazine: Doorbreek je (werk)dag bij onze matineevoorstellingen

’s Middags naar Orpheus

Bij theater denken we vaak nog aan ‘een avondje uit’. Terwijl de groep mensen die overdag de tijd heeft en graag naar een voorstelling gaat groeit. Orpheus speelt op die vraag in met extra voorstellingen op doordeweekse middagen.

In de tweede helft van dit seizoen hebben we drie extra voorstellingen in het matineeprogramma opgenomen. Orpheusdirecteur Mirjam Barendregt spreekt nog van een ‘experiment’. Als het aanslaat wil het theater per seizoen meer matinees aanbieden.

Is onderzocht hoe groot de behoefte is aan voorstellingen overdag?
“Nou, dat hoefde niet echt. We merkten het. Matinees kennen we eigenlijk voornamelijk van producties die een week of langer bij ons staan. Denk aan musicals die ook een zaterdag- en zondagmiddagvoorstelling hebben. Het viel ons op dat die voorstellingen de laatste jaren steeds populairder werden.”

Is dit aanvullend op ‘Middagje Uit’, voorstellingen voor ouderen met een ‘kleine beurs’?
“‘Middagje Uit’ zijn we gestart om ouderen die we zelden of nooit in Orpheus zien, kennis te laten maken met theater als ontmoetingsplek. Met laagdrempelige korte voorstellingen voor een schappelijke toegangsprijs. Deze extra matinees zijn op meerdere doelgroepen gericht: op alle liefhebbers die het fijn vinden om doordeweeks overdag theater te bezoeken, pensionado’s die overdag graag activiteiten ondernemen, flexibel werkende mensen (bijv. zzp-ers) die hun werk onderbreken en willen ontspannen, met wellicht een borrel met andere zzp’ers na. Maar ook op mensen die liever niet ‘s avonds op pad gaan vanwege verminderde mobiliteit of gezondheid.”

De komende maanden staan er drie matineevoorstellingen gepland. Voor ieder wat wils. Alle drie in de Altioszaal. Ze duren tussen de 60 en 90 minuten en hebben geen pauze. Een kaartje kost €19,50, inclusief koffie of thee voor aanvang.

PIANO IN THE DARK DAVID HORDIJK

WOENSDAGMIDDAG 29 JANUARI, 15.30 UUR
Hoe luister je, als je niks ziet? Hoe ervaar je muziek, als dat het enige is dat er is? In wat voor verhaal kom je dan? Met zijn unieke theaterconcept Piano in the Dark neemt pianist David Hordijk je mee op een muzikale reis in het donker. Iedereen gaat zitten, de lichten gaan uit en met een beeldend verhaal wordt de sfeer gezet. Het donker geeft een mysterieuze en intieme omlijsting voor zijn pianomuziek. Soms is zijn muziek minimalistisch, wat zeker in het donker een gevoel van tijdloosheid kan geven. Op andere momenten is zijn muziek juist kleurrijk en uitbundig. Davids muziek is bovenal toegankelijk. Zijn verhalen in het donker zorgen ervoor dat je niks van muziek hoeft af te weten en sowieso wordt meegenomen op reis.

 

FINALISTEN GRACHTENFESTIVAL

WOENSDAGMIDDAG 26 FEBRUARI, 15.30 UUR
Deze middag luister je naar de winnaar en de runner-up van het Amsterdamse Grachtenfestival Conservatorium Concours 2024: Morgan en Van Nee, een duo dat vierhandig piano speelt en de Turkse violiste Idil Yunkus. Twee mensen en vier handen aan één piano of vleugel geeft de muziek altijd iets extra’s; Katie Yao Morgan en Jorian van Nee spelen eigen werk en onder meer Schuberts Erlkönig en Khachaturians spectaculaire Sabre Dance. Idil spelt Dance van Theo Loevendie en laat ook horen hoe de muziek uit haar geboorteland een inspiratie is.

 

SLUIKSTORT PIETER JOUKE

WOENSDAGMIDDAG 7 MEI, 15.30 UUR
Volgens de NRC is cabaretier Pieter Jouke nog de enige taalkunstenaar die met zijn geestige en vindingrijke associaties Herman Finkers en Kees Torn doet voortleven op de cabaretpodia. Sluikstort is alweer zijn zevende voorstelling en mocht je denken dat dit een onzintitel is: nee, sluikstort is weer zo’n mooi Vlaams woord dat precies omschrijft wat het is: illegaal afval dumpen. Een prachtig woord voor een lelijk fenomeen. Die tegenstelling tussen wat we zeggen en wat we doen is de fascinatie van Pieter Jouke. Dus is de vraag: doet Pieter zelf eigenlijk wel wat hij zegt?