Sinds september 2023 werkt Jeanin bij Orpheus. Ze richt zich op projecten met een maatschappelijke insteek en initiatieven die de lokale verbinding versterken. Daarbij werkt ze nauw samen met de afdeling Community. Ook schakelt ze regelmatig met de afdeling Congres & Events om de zakelijke kant van het theater zichtbaar te maken. “Dat is weer een heel andere tak van sport,” vertelt ze. “Maar juist de afwisseling maakt het leuk. Het is ook mooi om de bijzondere, grootschalige zakelijke events die hier plaatsvinden in de spotlight te zetten én om ervoor te zorgen dat er nog meer van dit soort evenementen in Apeldoorn plaatsvinden.”
“Maar juist de afwisseling maakt het leuk. Het is ook mooi om de bijzondere, grootschalige zakelijke events die hier plaatsvinden in de spotlight te zetten én om ervoor te zorgen dat er nog meer van dit soort evenementen in Apeldoorn plaatsvinden.”
Wat haar werk zo interessant maakt? “De enorme diversiteit,” zegt Jeanin enthousiast. “Je hebt de vrijheid om creatief te zijn en impact te maken. Zeker bij zelfgeproduceerde projecten ligt de bal echt bij jou. Je begint als het ware met een blanco canvas en bepaalt zelf hoe je het verhaal naar buiten brengt. Dat creatieve proces, van idee tot campagne, daar krijg ik energie van.”
Maar misschien nog wel belangrijker is de maatschappelijke waarde. “Het geeft me veel voldoening als we mensen bereiken die anders niet of nauwelijks naar het theater komen. Denk aan jongeren via Orpheus Jong of ouderen via het Middagje Uit-programma, samengesteld door onze Ouderenprogrammaraad.” Deze uiteenlopende doelgroepen vragen elk om een andere aanpak. “Voor Orpheus Jong is zichtbaarheid op TikTok en Instagram cruciaal, terwijl het Middagje Uit-programma juist vraagt om een duidelijke, goed leesbare flyer. Die afwisseling houdt mijn werk uitdagend. Het dwingt je om telkens opnieuw te denken: hoe bereik ik deze doelgroep het beste?”
Ook buiten de muren van het theater is Orpheus actief. “In de zomer trekken we de wijken en parken van Apeldoorn in,” vertelt Jeanin. “Met de KinderKaravaan staan we twee weken lang in de parken, en met Orpheus Trakteert brengen we gratis optredens naar de buurt. Cultuur komt zo letterlijk naar de mensen toe.” Voor Jeanin brengt dit ook wat extra spanning met zich mee: “Omdat dit gratis toegankelijke evenementen zijn, weet je van tevoren nooit precies hoeveel mensen erop afkomen. Maar als je dan, na al je inspanningen, een veld vol ziet staan, geeft dat wel een kick.”
"Maar als je dan, na al je inspanningen, een veld vol ziet staan, geeft dat wel een kick.”
Een ander jaarlijks hoogtepunt is SHOW Apeldoorn, waar lokaal talent de kans krijgt om op te treden in de Rabobankzaal. “Tien acts worden in korte tijd professioneel begeleid naar een spetterende eindejaarsshow. Het begint voor Jeanin met het werven van de talenten voor de audities in juni en eindigt met de promotie van de show, zodat de talenten het publiek krijgen dat ze verdienen.”
Omdat er bijna dagelijks wel iets gebeurt in het theater, ontstond er vanuit onze maatschappelijke partners de behoefte aan meer overzicht. Jeanin: “Daarom hebben we vorig jaar de Maatschappelijke Portal gelanceerd. Een handig platform waarop maatschappelijke organisaties eenvoudig het actuele aanbod kunnen vinden dat past bij hun doelgroep of thema, plus de benodigde materialen om het zelf te kunnen delen.”
Wat Jeanin drijft in haar werk? “Het theater toegankelijk maken in de breedste zin.” Met haar creatieve geest en scherpe blik draagt ze haar steentje bij aan de missie van Orpheus om een culturele ontmoetingsplek te zijn die inspireert en verbindt.