Orpheus Magazine: Het Achtste Leven (voor Brilka)

In die betoverende chocoladedrank bijvoorbeeld, dat geheime familierecept dat rijkdom en aanzien oplevert  maar waarin ook een vloek schuilt. Zo’n element herken ik vanuit mijn eigen cultuur; magie mag er zijn en hoort, zonder afbreuk te doen aan de rauwe realiteit, ook bij onze familiegeschiedenis.”

Orpheus Magazine > Orpheus Magazine: Het Achtste Leven (voor Brilka)

Keuzes

“Het is uitdagend zo’n groots verhaal terug te brengen naar een voorstelling, ook al duurt die vijf uur. Voor wie een boek al kent is een voorstelling of film vaak een aftreksel, ineens mis je delen of erger; van alles. Het complete boek vertalen naar toneel lukt niet maar ik probeer zo dicht mogelijk bij het verhaal te blijven en, net als in alle vorige producties, daarin zoveel mogelijk van mezelf te geven. In teksten, decors, in kleding en in muziek. En ja, ik moet daarvoor keuzes maken die mijn hart soms doen breken. Maar je moet ook realistisch zijn; kiezen hoort erbij. Waar het om draait is dat je geen theatrale vertaling van het boek maakt maar een stuk waarin verdieping zit, waarin je als regisseur een eigen dimensie toevoegt. In dit geval is zoiets een even gruwelijke als mooie uitdaging: regisseren op een manier die recht doet aan het verhaal, aan de verschrikkingen die deze familie heeft moeten doorstaan en er tegelijk voor zorgen dat het publiek een mooie  avond heeft en vervuld van hoop de zaal uitloopt.” 

"Hoe treurig is de constatering dat de geschiedenis zichzelf steeds lijkt te herhalen?"

Regisseur & artistiek directeur Daria Bukvic (Tuzla, Bosnië en Herzegovina, ’89) stelt maatschappelijk engagement als voorwaarde voor haar werk. Via humor en schoonheid confronteert ze haar publiek met hete hangijzers als racisme, migratie, emancipatie en fake news. Zodat het publiek de zaal geactiveerd verlaat, doordrongen van hun menselijkheid en verantwoordelijkheid voor de wereld waarin we leven. Bukvic’ voorstellingen zijn talig, radicale bewerkingen of nieuwe teksten, muzikaal en in het hier en nu. Ze staat bekend om succesvolle publiekstrekkers als Othello, Melk & Dadels en Nobody Home. Afgelopen seizoen maakte ze twee theaterhits, waaronder haar Shakespeare bewerking Midzomernachtsdroom en Girls & Boys. Naast artistiek directeur bij Theater Oostpool is Daria ook regisseur van de speelfilm Meskina en schrijft ze scenario’s en poëzie.

Koormuziek uit de Kaukasus

“Muziek speelt een grote rol in het boek en ook op toneel. Er wordt live op toneel gespeeld door Sharon Harman, een vrouwelijke drummer en singer/songwriter Démira. De acteurs zingen en musiceren mee, op uiteenlopende manier. Het totaal levert een muzikale reis door de tijd op, eentje die begint met prachtige klassieke koormuziek uit de Kaukasus en via strijdliederen uit Georgië en de Sovjetunie naar meer westerse  klanken leidt. En via protestmuziek uit de jaren 60 richting Berlijnse new wave gaat. Ook muzikaal wordt het een voorstelling om je vingers bij af te likken.”

Grande dames en jong toneeltalent

“De casting is rond, daar ben ik heel blij mee en trots op. We hebben twee grande dames van het Nederlandse  toneel kunnen strikken: Marlies Heuer en Liz Snoijink die de rollen van Stasia en Christine spelen. Ik vind het een eer dat zij vertrouwen hebben in mijn visie, bereid zijn om vijf uur op de planken te staan! Maar net zo blij ben ik met jongere acteurs als June Yanez, Sharlee Daantje, Sinem Kavus, Chris Peters, Armand Rosbak en Michael Muller. En met mijn favoriet singer-songwriter Démira Jansen. Er zit onwaarschijnlijk groot talent in dit stuk.”

"Magie mag er zijn en hoort, zonder afbreuk te doen aan de rauwe realiteit, bij onze familiegeschiedenis."

Levensles voor iedereen

“Het Achtste Leven (voor Brilka) is voor Oostpool een kans om op impactvolle en tegelijk spectaculaire wijze  wereldliteratuur, Europese geschiedenis en het verhaal van een familie naar theater te brengen. Het verhaal dat  Nitsa, de achterkleindochter van Stasia, zo pakkend vertelt, raakt ons allemaal. Het is een levensles waarmee we vooruit kunnen. Pas wanneer je je verleden kent kun je iets aan de toekomst veranderen. Met andere woorden: je moet weten wie je bent en waar je vandaan komt om te kunnen breken met pijn uit het verleden. In die zin is het vertellen van het verhaal van deze familie zowel een geschiedenisles als een actieve daad van verzet om te kunnen breken met intergenerationeel trauma.”

Over de schrijfster
Nino Haratischwili (1983, Tbilisi) is romancier, toneelschrijfster en regisseur. Ze is tweetalig en schrijft sinds haar twaalfde zowel in het Duits als in het Georgisch. Haar debuutroman Juda werd genomineerd voor de Deutscher Buchpreis en Het Achtste Leven (voor Brilka) won de Independent Publishers’ Hotlist Prize.