Recensies Les Misérables

Recensies > Recensies Les Misérables

Enthousiaste en lovende woorden over de voorstelling waarin Milan van Waardenburg, Freek Bartels en Vajèn van den Bosch de hoofdrollen spelen. Op deze pagina lees je de recensies.

Les Misérables staat van woensdag 26 april tot en met zondag 7 mei in Orpheus.

Recensieoverzicht

Klik op een recensie hieronder om het volledige artikel te lezen.

De Telegraaf ★★★★★
"De voorstelling is groots, bombastisch en best een lange zit, maar voor de musicalliefhebber dit seizoen een absolute must-see. Nadat eerder Henk Poort en René van Kooten (nu alternate) de rol van Jean Valjean hadden vertolkt, is het nu de beurt aan Milan van Waardenburg. Vocaal is hij geweldig, maar de 29-jarige acteur weet Valjean ook fysiek overtuigend door de tijd te laten glijden."
de Volkskrant ★★★★★
"Na een flinke portie drama rond de in de prostitutie belande Fantine, komt precies op tijd het komische nummer van de louche herbergiers Thénardier, Baas van het hele spul. Door deze waaier aan ontwikkelingen en emoties wordt de toeschouwer compleet opgenomen in deze grimmige 19de-eeuwse wereld vol sociale misstanden."
Trouw ★★★★★
"de meeste indruk maakt Milan van Waardenburg (Jean Valjean). Wie twijfels had of een 29-jarige geloofwaardig een getergde gevangene kan spelen die zich opwerkt tot burgemeester en uiteindelijk een oude strijdende man wordt: Van Waardenburg kan het. Je gelooft hem helemaal als een schuwe, mishandelde ex-gevangene, én als een oude, wijze en doorleefde man. In zijn warme stem hoor je de rauwe rafels die Valjean door alle butsen opliep. Zijn ogen weerspiegelen levenservaring. Een enorme prestatie."
Musicalweb ★★★★★
"De verwachtingen voor de cast waren hooggespannen, gezien de vele grote namen die hen voorgingen, maar ze hebben deze verwachtingen ruimschoots overtroffen! Het talent van de cast heeft de zaal meerdere keren stil achtergelaten. De vernieuwde Les Misérables is jonger, rauwer en weet je in het hart te raken. Hoewel het decor lijkt te zijn vereenvoudigd (de bekende draaischijf is verdwenen), is niets minder waar. De scènes zijn bijna filmisch en er zijn er een paar die zeer realistisch ogen, zoals de scène in het riool en de zelfmoord van Javert, die echte visuele hoogtepunten zijn."
AD ★★★★
"Van alle risico's die producenten Hans Cornelissen en Ruud de Graaf nemen met dit stuk, is de veelal jonge cast een voorname. Het pakt geweldig uit. Ook Yannick Plugers, die met de ervaren Ellen Pieters met speels plezier zorgt voor de o zo belangrijke lichtere kant in een duister verhaal, als het echtpaar Thénardier. En Channah Hewitt (Fantine) krijgt een volgepakt Carré muisstil met haar prachtige zang."
Het Parool
"In de nieuwe versie hebben de arrangementen van de naar klassieke muziek neigende doorgecomponeerde musical een likje Leonard Bernstein gekregen en zijn de donkere natuur- en stadschilderijen van Victor Hugo op de achtergrond sfeerbepalend voor het gehele decor geworden. De barricaden, die centraal staan na de pauze, zijn op zijn zachtst gezegd indrukwekkend en de manier waarop de zelfmoord van Javert en een vlucht door het Parijse riool in beeld worden gebracht, is puntgaaf."
Theaterkrant
"Les Misérables is uiteindelijk een musical waardoor je je moet laten overrompelen en waarover je niet te veel op metaniveau moet nadenken. Zou je dat wel doen, dan kan je gaan mijmeren over de paradox tussen het in galagewaad geklede publiek dat met witte wijn in het rode pluche zeeg om te kijken naar een stuk over in lompen gehuld plebs. Over de performance van een revolutie gericht tegen de gevestigde orde en het grootkapitaal, waarvan je anno nu in steenrijke ondernemers als Mackintosh de verpersoonlijking zou kunnen zien."

Bekijk de trailer

Een voorproefje zien van de lovende musical? Bekijk de video hieronder!