Orpheus Magazine: Swan Lake van Introdans

Introdans en Orpheus zijn close, al jaren. Met dans raken we veel liefhebbers, en met deze topdansers van dichtbij – namelijk Arnhem – zijn we daar zeker van! We zijn ongelooflijk trots dat de première van dé klassieker uit de danstraditie SwanLake (Het Zwanenmeer) hier inOrpheus zal zijn! Rond kerst nog wel…

Orpheus Magazine > Orpheus Magazine: Swan Lake van Introdans

Een familievoorstelling wordt het, eentje in een hedendaags jasje met vele extra’s. Voor kinderen belooft het een onvergetelijke kennismaking met danstheater te worden en trouwe dansfans zullen na afl oop net zo onder de indruk zijn. Niet alleen omdat het volledige Introdanstableau zijn opwachting maakt, maar ook omdat kostuums en decor van oogstrelende klasse zijn. En laten we de ontroerende muziek van Tsjaikovski niet vergeten! Het duurt nog even tot medio december, maar artistiek directeur Roel Voorintholt van Introdans glimt nu al van oor tot oor als hij over Introdans’ nieuwe feestdagentraditie praat: familievoorstellingen met van alles rondom de voorstelling voor de hele familie.

Met Carmen, de eerste familievoorstelling in deze reeks, trok Introdans dit najaar alle aandacht. Ook die van de jarige Prinses Margriet. Ter gelegenheid van haar 80ste verjaardag genoot ze met haar gasten van de temperamentvolle voorstelling in Orpheus. Voortinholt blikt met plezier terug op dat feest, maar minstens zo trots is hij op alle reacties die het nieuwe concept opleverde. Carmen trok volle zalen en leverde lovende recensies op: hét bewijs dat een theatrale bewerking van klassiekers zeer gewaardeerd wordt.

Nu is het de beurt aan SwanLake. “Een hedendaagse, humoristische versie waarvoor de beroemde Belgische choreograaf Stijn Celis een bewerking maakte voor het Binnen de serie familievoorstellingen sorteert Introdans volgend jaar (kerst 2024) voor op De Notenkraker. Roel Voorintholt, dit jaar 40 jaar verbonden aan Introdans, spint alweer op ideeën. “Ik zie De Notenkraker al voor me, misschien met livemuziek erbij? Bern Ballet en Ballett Theater Basel. Met zijn verhaal, zijn choreografi e en kostuums gaan onze Introdans-dansers verder. Zonder spitzen, het wordt geen tuttebellenballet. Tutu’s zitten er wel in. Die konden ze, net als de overige kostuums, overnemen van het Zwitserse gezelschap”, zegt Voorintholt.

“We stoppen er veel creativiteit in. Swan Lake wordt een visuele productie met hele grote opblaasbare decors, bijvoorbeeld niet van echt te onderscheiden rotsblokken. Voordat we in première gaan wordt de montage hier in Orpheus gedaan. In Orpheus’ grote zaal, de Hanoszaal, komt voor het eerst alles samen.” Deze familievoorstelling krijgt ook een interactief contextprogramma. Dat betekent dat gasten in de foyers een voorproefje krijgen op het verhaal dat ze gaan zien. Alle zintuigen worden daarbij geprikkeld, maar deze prelude is meer dan een smaakmaker. Kennis vooraf zorgt ervoor dat de voorstelling op een andere manier gaat leven. “Doordat je de personages kent, wordt de verhaallijn toegankelijker, nog mooier”, belooft Voorintholt. “Iedereen kan het nu volgen dankzij de sandwichformule (vooraf inspiratie, de voorstelling en achteraf bijzondere ontmoetingen, ook met dansers). Het geeft de wintervoorstelling nog meer body. Qua vorm wordt het een echte Introdansproductie: eigenzinnig, hoge kwaliteit en modern.”

Zo’n première in Orpheus doet Roel Voorintholt goed. “Orpheus is een van onze kerntheaters, we komen hier graag, ook vanwege de goede band met ons publiek hier. Het is een fijne plek. De foyer is een mooie, besloten ruimte, de grote Hanoszaal is geweldig!”

Choreograaf Stijn Celis maakte Swan Lake menselijker

De indrukwekkende bewerking van Swan Lake die choreograaf en decorontwerper Stijn Celis voor het Bern Ballet in 2006 maakte is het vertrekpunt voor de vertolking door Introdans. Een wereldberoemd ballet in een modern jasje, aangevuld met verrassende extra’s! Celis, die al vaker met Introdans samenwerkte, heeft grote invloed op wat we straks zien. We spraken hem daarover.

“Dat Swan Lake wordt hernomen vind ik heel ontroerend. Het is een prachtig stuk, in dans, decors, kostuums én muziek. Deze choreografie maakte ik destijds voor elf dansers, ons gezelschap was klein. Dat dwong me het ballet aan te passen. Met zo min mogelijk concessies in muziek want het zijn allemaal evergreens, daar moet je niet aankomen. Oorspronkelijk bestaat het ballet uit vier akten, ik heb een verkorte versie gemaakt waarin de essentie van zowel het verhaal als de muziek overeind blijft. Bij Introdans staat het héle danserstableau op het podium.”

“Maar hoe verkort je een verhaal dat, hoe zal ik het zeggen, een nogal raar verhaal is? Over een prins die verliefd wordt op een vrouwvogel, een zwaan? Ik heb er een draai aan gegeven, de verhaallijn iets geloofwaardiger en eigentijdser gemaakt. De prins probeert zich los te rukken uit de knellende monarchie, los te komen uit de manipulatieve macht van zijn moeder. Op zijn vlucht ziet hij vogels, waaronder een prachtige vrouwelijke zwaan. Op de vrijheid die zij heeft wordt hij verliefd. Ik heb er een menselijk verhaal van gemaakt dat iedereen raakt maar waar ook kinderen, die sowieso vaak vrijer in hun fantasie en associaties zijn, in mee kunnen."

“Er zit veel ironie in het stuk want ik ontdekte dat de muziek van Tsjaikovski daar heel geschikt voor is. Het speelse en extensieve zit in veel van zijn stukken. In deze versie van Swan Lake draait het niet alleen om grote gevoelens van hartstocht en lijden, daar heb ik afstand van genomen. Ik houd van duidelijke situaties in dans, probeer alle elementen in dans en muziek binnen dit bijzondere verhaal zo logisch mogelijk te rangschikken.”

“Opnieuw met dit stuk bezig zijn confronteert me met mijn keuzes van destijds. Zowel in vorm als in de manier waarop het verhaal wordt verteld. Het is heel verrijkend te zien wat ik toen maakte en hoe ik daar nu, jaren later en veel ervaringen rijker, tegenover sta. Opnieuw pas ik de choreografie hier en daar aan, nu wordt het stuk op ongeveer twintig dansers geschreven. Waar ik benieuwd naar ben zijn, de kunstenaars zelf, de dansers van Introdans. Hoe gaan zij met mijn werk aan de slag? Ik hoop dat Swan Lake hen net zo goed veel oplevert, dat de kwaliteit van mijn choreografie bijdraagt aan hun ontwikkeling.”

UITGELICHT

Binnen de serie familievoorstellingen sorteert Introdans volgend jaar (kerst 2024) voor op De Notenkraker. Roel Voorintholt, dit jaar 40 jaar verbonden aan Introdans, spint alweer op ideeën. “Ik zie De Notenkraker al voor me, misschien met livemuziek erbij?