Theaterprogrammeur Marijt over haar werk in coronatijd
Onze theaterprogrammeur Marijt Helmink had het programma voor seizoen 2020-2021 zo goed als af. De laatste puntjes werden op de i gezet en haar collega’s begonnen langzaamaan met de brochure. Alles liep volgens plan tot die ene persconferentie op 12 maart... Wij vroegen aan Marijt hoe de afgelopen maanden voor haar zijn verlopen.
Orpheus is al sinds 12 maart dicht. Wat heb jij sindsdien gedaan?
Puzzelen! Gelukkig houd ik daar erg van. Het is echter wel een hele complexe puzzel deze keer. Aan vrienden leg ik het vaak als volgt uit: Ik heb een puzzel waarbij de kaders vast liggen: Orpheus is Orpheus, en het jaar telt nog steeds 12 maanden, onderverdeeld in 52 weken. Maar binnen die kaders heb ik een invulling te maken. De stukjes veranderen deze keer echter steeds van grootte, vorm, aantal en kleur. Aan het eind van iedere week denk ik de puzzel passend te hebben, maar op maandagochtend moet ik vaak weer blanco starten. Iedere keer opnieuw zijn er voorstellingen die gecanceld worden, besluiten toch door te spelen, van speelperiode wijzigen of een ander type voorstelling te maken. Ook was het wachten op de financiële rekensom die we voor elke voorstelling opnieuw moeten maken, nu we naar verwachting de komende maanden veel minder mensen in de zalen mogen verwelkomen.
We zitten nu een paar maanden in deze situatie, maar er is nog steeds onduidelijkheid over een aantal voorstellingen. Waarom duurt het zo lang?
Zoals ik hierboven al schets, veranderen de omstandigheden voortdurend. Dat betekent ook dat de plannen die ik vorige maand (of vorige week) maakte, steeds weer achterhaald zijn. Er zijn voorstellingen, waarvoor ik inmiddels de 4e keer een verplaatsing noteer; en nog steeds is het onzeker of deze verplaatsing definitief is. Wij willen natuurlijk voorkomen dat jij ook vier keer de agenda moet trekken. Ik kan helaas niet uitsluiten dat dat niet gaat gebeuren, maar wij doen wel enorm ons best om dit te voorkomen.
Is theater eigenlijk wel mogelijk in een 1,5 meter samenleving?
Er is een heleboel niet mogelijk. Maar gelukkig zit het in onze aard om te kijken naar wat er wél mogelijk is. En dat gaat de goede kant op! Zowel artistiek (is een voorstelling nog wel te maken op het toneel, als er 1,5 meter afstand moet zijn?), praktisch (kan de voorstelling ook gebouwd worden op het toneel als onze technici 1,5 meter afstand moeten houden) en financieel (is het haalbaar de voorstelling te boeken als deze voor een zaal speelt waarin 1,5 meter afstand bewaard moet worden?). Er is genoeg moois te ervaren in Orpheus het komende seizoen. Ik hoop en verwacht dat we daar de komende weken, maar in ieder geval komende zomer, steeds meer over kunnen vertellen.
Hoe gaat het nu verder met mijn tickets?
We zijn inmiddels gestart met het verwerken van verplaatste en geannuleerde voorstellingen. Per voorstelling ontvang je van mijn collega’s een email met daarin de verschillende opties. Per voorstelling geef je aan welke keuze je wilt maken: het bezoeken van de voorstelling op de nieuwe speeldatum (als deze er is), een voucher ontvangen voor een bezoek op een later moment, restitutie van het aankoopbedrag of het bedrag doneren. Het kan zijn dat dit proces bij de ene voorstelling langer duurt dan de andere. Dat komt omdat we nog lang niet klaar zijn met het verplaatsen van alle voorstellingen.
Er worden mij overal vouchers aangeboden. Waarom zou ik weer voor een voucher kiezen?
Omdat wij van harte hopen dat je Orpheus weer komt bezoeken zodra je dat wil of kan. De vouchers zijn extra lang geldig; inleveren kan tot 31 december 2021. Je kunt dan ook tickets kopen voor een voorstelling die na die datum speelt, mits deze al in verkoop is natuurlijk.
Waarom kan ik voor veel voorstellingen alleen ongeplaceerde tickets kopen?
Helaas is ons ticketsysteem niet flexibel genoeg om de 1,5 meter situatie per boeking ‘in te regelen’. Wij kunnen dus niet automatisch lege stoelen laten tussen jouw gezelschap en de volgende gasten. Als we de voorstelling ongeplaceerd verkopen kunnen we dit wel handmatig doen. Zo kan iedereen veilig naar ons theater komen! Op de avond zelf volg je de instructies van het Orpheus team over de zitplaatsen. Het is in deze periode helaas niet mogelijk om voorkeursplaatsen aan te geven. Rolstoelplaatsen worden uiteraard nog steeds verkocht via de Theaterkassa!
Tot slot: Wanneer komt de nieuwe brochure uit?
Voor het eerste deel van het seizoen brengen we dit jaar helaas geen brochure uit. Zoals je inmiddels begrijpt is en blijft onze programmering zo aan verandering onderhevig, dat we op korte termijn geen compleet overzicht kunnen bieden. Zodra het mogelijk is brengen we een kalender uit met de voorstellingen tot en met december 2020. In de tussentijd gaan voorstellingen in verkoop zodra deze definitief zijn. We communiceren deze nieuwe voorstellingen via de website, social media en onze nieuwsbrief. Indien mogelijk stellen wij uiteraard onze Vrienden eerder op de hoogte, zodat zij alsnog als eerste kunnen boeken.
Veel succes met het afmaken van deze uitdagende puzzel, Marijt!
Wil je op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!