Veelgestelde vragen
Tickets kopen
Hoe kan ik tickets kopen?
Theatertickets kun je op drie manieren kopen bij Orpheus: online, telefonisch of aan de balie van de theaterkassa.
▶ Klik hier voor alle informatie over het bestellen van tickets
Hoe reserveer ik rolstoelplaatsen?
Om rolstoelplaatsen te reserveren kun je contact opnemen met de Theaterkassa op 055 527 03 00 (op werkdagen geopend vanaf 10:00 uur). Onze medewerkers helpen je graag bij het vinden van een passende plaats. Helaas is het niet mogelijk om deze plaatsen online te reserveren.
Per rolstoel is één plaats naast de rolstoelgebruiker beschikbaar voor je gezelschap. Afhankelijk van de zaal worden meerdere personen van het gezelschap ervoor of erachter geplaatst.
Welke betaalmiddelen worden geaccepteerd?
Online kun je betalen met iDEAL, creditcard of Podium Cadeaukaart (inclusief de Orpheus Cadeaukaart). Aan de balie van de Theaterkassa kun je daarnaast ook betalen met Stadspas, VVV-bon, Papieren Orpheus Cadeaubon en Orpheus tegoedbon. Het is niet langer mogelijk om in Orpheus met contant geld te betalen.
Heb ik een account nodig om te kunnen bestellen?
Nee, een account is niet verplicht. Bij het afrekenen kun je kiezen om in te loggen met een bestaand account, een account aan te maken, of om te bestellen zonder account. Bestel je zonder account, dan is het niet mogelijk om in je eigen omgeving je gegevens te wijzigen of je bestellingen te beheren.
Wat zijn de officiële verkooppunten?
Orpheus.nl, de theaterkassa van Theater Orpheus, Eventim en de Nationale Theaterkassa (NTK) zijn officiële verkooppunten voor de voorstellingen in ons theater. Er zijn verschillende websites actief die op grote schaal kaarten opkopen en doorverkopen. Vaak betaal je bij sites als TopTicketShop veel meer voor je ticket. Daarnaast kunnen wij de geldigheid van deze tickets niet garanderen. Wij raden het dan ook ten zeerste af om tickets te kopen via andere aanbieders.
Is het verplicht om een ticket te kopen voor mijn kind wanneer hij/zij bij mij op schoot kan zitten?
Op last van de brandweer mogen er geen twee personen op één stoel zitten. Voor je kind dien je een ticket te kopen, zodat hij/zij een eigen stoel heeft. Bij de informatiebalie kun je gratis een stoelverhoger afhalen.
Zit er een pauzedrankje inbegrepen in de ticketprijs?
Bij de meeste voorstellingen heeft Orpheus een zogenaamde portemonnee-loze pauze. De kosten van het drankje zitten meestal al bij de ticketprijs inbegrepen. Heeft de voorstelling geen pauze? Dan ontvang je je drankje na afloop van de voorstelling. Als de voorstelling niet inclusief een drankje is dan staat dit op je ticket en op onze website.
Hoe hoog zijn de service- en administratiekosten bij Theater Orpheus?
De ticketprijzen van Theater Orpheus zijn transparant: de prijs die je ziet, is de prijs die je betaalt. Er komen geen extra kosten meer bij. In de meeste gevallen is de ticketprijs inclusief:
- Kopje koffie/thee voorafgaand aan de voorstelling (tenzij anders aangegeven)
- Gebruik van de garderobe
- Pauzedrankje (of een drankje na afloop als er geen pauze is, tenzij anders aangegeven)
- Service- en administratiekosten
▶ Kijk hier voor de actuele hoogte van de service- en administratiekosten
Heb ik bedenktijd op mijn aankoop?
Volgens de Wet Koop op afstand krijgen consumenten 14 dagen bedenktijd op een online aankoop. Voor theatertickets geldt echter een uitzondering. Ook wanneer deze via internet zijn aangeschaft krijgt de consument geen bedenktijd. Deze uitzondering is nog steeds van kracht.
De wet Koop op afstand is in het leven geroepen omdat je bij een koop via internet niet precies kunt zien wat je koopt. De consument krijgt de gelegenheid om het product bij ontvangst te beoordelen. Bij een theatervoorstelling is het nu eenmaal niet mogelijk het product te beoordelen tot je de voorstelling ziet.
Daarom is de bedenktijd 'niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode.' (BW7, artikel 46i3). Bron: www.vscd.nl.
Kan ik ook tickets kopen aan de deur op de avond van de voorstelling?
Dat kan als de voorstelling niet is uitverkocht. Eén uur voor aanvang van de voorstelling is de Theaterkassa in de foyer bemand. Daar kun je tickets kopen voor de voorstelling van die avond.
Tickets en bestellingen
Is het printen van mijn e-tickets verplicht of kan ik ze op mijn telefoon laten zien?
Nee, het is niet noodzakelijk om je e-tickets te printen. Met een smartphone kun je de e-tickets daarop downloaden of in je digitale wallet zetten. Stel de helderheid van het scherm voor binnenkomst goed in en zorg dat je de tickets gereed hebt bij binnenkomst in ons theater.
Bij binnenkomst zullen we je tickets scannen. Houd dus tickets of smartphone met e-tickets paraat.
Ik heb geen tickets ontvangen of ben mijn tickets kwijt
Je tickets worden verstuurd naar het e-mailaccount waarmee je bent ingelogd. De tickets kunnen in de spam / ongewenste e-mail terecht zijn gekomen. De tickets zijn ook altijd te downloaden in je account. Log in op je eigen profiel en ga naar Bestellingen om je tickets te downloaden.
Kan ik een boeking annuleren?
Je kunt je tickets binnen 24 uur na aanschaf kosteloos annuleren. Van 24 uur na aanschaf tot 4 werkdagen voordat de voorstelling plaatsvindt kun je je tickets omruilen voor een tegoedbon of een andere voorstelling. Omruilen of annuleren van tickets kan telefonisch via 055-527 03 00, per e-mail via kassa@orpheus.nl of aan de balie van de Theaterkassa.
▶ Klik hier voor meer informatie over tickets annuleren of retourneren
Ik heb tickets gereserveerd. Wanneer kan ik deze ophalen?
Gereserveerde ticket(s) worden na betaling toegestuurd of kun je afhalen aan de balie van de theaterkassa. De balie is geopend op maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 14:00 uur en op voorstellingsdagen een uur voor aanvang van een voorstelling.
Je bezoek
Wat zijn de openingstijden?
De deuren van het theater openen een uur voorafgaand aan de voorstelling. De zaal gaat ongeveer 20 minuten voor aanvang open. De Theaterkassa is op werkdagen geopend van 10:00 - 14:00 uur, en één uur voorafgaand aan iedere voorstelling. De gemeentelijke Parkeergarage naast Orpheus is 24 uur per dag geopend.
Hoe bereik ik Orpheus en waar kan ik parkeren?
Orpheus ligt aan de rand van het Apeldoornse stadscentrum en is uitstekend bereikbaar, zowel met eigen vervoer als met het openbaar vervoer. Naast Orpheus is een parkeergarage met 420 plaatsen, beheerd door de gemeente.
▶ Alle informatie over bereikbaarheid.
Op deze pagina vind je alles over de route, openbaar vervoer en parkeren.
Hoe hoog is de parkeergarage?
De maximale hoogte voor voertuigen in de parkeergarage naast Orpheus is 1,95 m.
Welke entree moet ik hebben?
Orpheus heeft meerdere ingangen. Entree West (aan de Soerenseweg, tegenover de parkeergarage) wordt doorgaans gebruikt voor voorstellingen in de Hanoszaal. Entree Zuid (aan de kan van Amphion / Maduralaan) wordt gebruikt voor voorstellingen in de Rabobankzaal. Voor voorstellingen in de Altioszaal wordt afwisselend Entree Zuid of Entree West gebruikt. In de servicemail die je enkele dagen voor je bezoek ontvangt staat vermeld welke entree geopend is. Op de digitale borden bij de parkeergarage en bij de entrees word je ook naar de juiste ingang gewezen.
Restaurant O55 heeft een eigen ingang aan de kant van de Loolaan.
De Theaterkassa bevindt zich bij de artiesteningang naast Entree Zuid, aan de kant van Amphion / Maduralaan.
Waar kan ik de eind- en pauzetijd van voorstellingen vinden?
De aanvangstijd van de voorstelling staat op de website en op je tickets. De eindtijd en eventuele pauzetijd van de voorstelling kun je doorgaans 1 week voor aanvang van de voorstelling vinden op de website bij de voorstellingsinformatie, Een aantal dagen voor je bezoek ontvang je van ons een servicemail met daarin de actuele tijden en alle belangrijke informatie over je bezoek aan Orpheus.
Let op: pauze- en eindtijden zijn richttijden; sommige voorstellingen kunnen eerder of later afgelopen zijn.
Is er een garderobe?
Er is een bemande garderobe in elke foyer waar je gratis je jas en/of tas kunt afgeven. Met het oog op een mogelijke ontruiming bij een calamiteit, is het op last van de brandweer niet toegestaan je jas mee te nemen in de theaterzaal. Daarom is gebruik van de garderobe verplicht.
Mag ik de zaal nog in als ik te laat ben?
Het is erg storend voor de artiest(en) én de bezoekers om laatkomers nog de zaal in te laten als de voorstelling al begonnen is. Daarom kunnen we laatkomers pas ná de pauze toelaten in de zaal. Zorg daarom dat je op tijd aanwezig bent. Te laat arriveren is geen reden voor restitutie van de tickets.
Mag ik mijn baby meenemen naar een voorstelling?
Het is niet toegestaan om een baby mee de zaal in te nemen. Je baby kan mogelijk de voorstelling verstoren.
Mag mijn kind bij mij op schoot zitten?
Op last van de brandweer mogen er geen twee personen op één stoel zitten. Voor je kind dien je een ticket te kopen, zodat hij/zij een eigen stoel heeft. Bij de informatiebalie kun je gratis een stoelverhoger afhalen.
Ik heb een beperking / ben slechtziend / zit in een rolstoel / ben slecht ter been. Kan ik ook bij Orpheus naar het theater?
Ook bezoekers met een beperking bezorgen wij graag een onbezorgd avondje uit. Daarom zijn al onze zalen en horecafaciliteiten toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben we onder andere speciale faciliteiten voor slechthorenden en slechtzienden. Lees hier alle informatie over toegankelijkheid.
Zijn er plaatsen voor slechthorenden?
Er zijn geen speciale plaatsen voor slechthorenden. We hebben in de Rabobankzaal en in de Hanoszaal een slechthorendenvoorziening. Deze is werkzaam op alle plaatsen.
Bij geselecteerde voorstellingen zetten we een tolk Nederlandse Gebarentaal in, die met gebarentaal de voorstelling gaat vertolken. Bij deze voorstellingen zijn wel speciale plekken in de zaal beschikbaar waarbij je het beste zicht hebt op de gebarentolk.
Kan ik met contant geld betalen in Orpheus?
Het is niet langer mogelijk om in Orpheus met contant geld te betalen. Dit geldt ook voor de barren, restaurant O55 en de Theaterkassa. Je kunt alleen betalen met een pinpas of creditcard. Je kunt zowel gewoon pinnen als contactloos betalen.
Mag ik foto's of video's maken tijdens de voorstelling?
Nee, het maken van beeld- en geluidsopnamen is niet toegestaan. We verzoeken je vriendelijk om bij het betreden van de zaal je mobiele telefoon uit te schakelen.
Kan ik bij Orpheus dineren?
Dat kan zeker! In ons eigen restaurant O55 kun je genieten van een overheerlijk diner. Restaurant O55 is geopend op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond als er een voorstelling is. Wij zorgen ervoor dat je op tijd in de zaal zit.
Klik hier voor meer informatie en om te reserveren
Op sommige drukbezochte voorstellingsavonden is ons restaurant extra geopend voor een heerlijk plategerecht. Kijk hiervoor op onze pagina Restaurantacties.
Wil je op een andere dag eten in de buurt van Apeldoorn? Dit is een greep uit de restaurants in de buurt van Orpheus:
Kan ik in de omgeving van Orpheus overnachten?
Er zijn meerdere hotels en B&B's in de omgeving van Orpheus. Dit is een greep uit de dichtstbijzijnde accomodaties:
- Hotel Pegasus (300 m)
- Hotel Zenzez (450 m)
- B&B De Mansarde (550 m)
- Guesthouse In het Koetshuis (600 m)
- Bastion Hotel Apeldoorn Het Loo (1 km)
- Hotel et le Café de Paris (1 km)
- Fletcher Hotel Apeldoorn (1,1 km)
- Bilderberg Hotel De Keizerskroon (1,8 km)
- Van der Valk Hotel De Cantharel (7,2 km)
Waar kan ik jullie huisregels vinden?
Op de pagina Je bezoek vind je onze huisregels.
Eten en drinken
Wat kan ik drinken voorafgaand aan, na de voorstelling, en in de pauze?
Voor de voorstelling schenken wij gratis een kopje koffie of thee. Koffiespecialiteiten zoals cappuccino zijn wel tegen betaling.
In de pauze van de meeste voorstellingen zitten de kosten van het drankje zitten bij de ticketprijs inbegrepen. Heeft de voorstelling geen pauze? Dan ontvang je je drankje na afloop van de voorstelling. Als de voorstelling niet inclusief een drankje is dan staat dit op je ticket en op onze website.
Bij de verschillende barren van Orpheus kun je kiezen uit een uitgebreide selectie alcoholische en non-alcoholische dranken. Het tweede drankje en/of de drankjes na de voorstelling zijn tegen betaling.
Kan ik iets te eten krijgen na de voorstelling?
Bij veel voorstellingen kun je tegen betaling een portie bitterballen of vegetarische miniloempia's bestellen. Deze zijn te koop in de foyer.
Mag mijn drankje mee de zaal in?
Ja, een drankje uit de foyer mag worden meegenomen naar de zaal.
Mag ik zelf eten en/of drinken meenemen?
Nee, zelf meegenomen eten en drinken is niet toegestaan.
Wat zijn de openingstijden van het Theaterrestaurant?
Ons Theaterrestaurant O55 is geopend van donderdag t/m zaterdag indien er een voorstelling is, van 17:00 tot 20:00 uur.
Waar kan ik de menukaart vinden?
In het Theaterrestaurant kun je zowel à la carte eten, of genieten van een driegangen Theatermenu. De menukaart wisselt elk seizoen, en is te vinden op onze restaurantpagina.
Hoe reserveer ik een tafel in het theaterrestaurant?
Je kunt online je tafel reserveren, of telefonisch via 055 527 03 00.
Ik ben vegetarisch, heb een allergie of speciale dieetwensen. Wat moet ik doen?
Uiteraard houdt onze chef rekening met je dieetwensen of allergieën. Geef dit aan bij ons personeel tijdens je bezoek.
Er zijn voldoende vegetarische gerechten beschikbaar op de kaart, ook het 3 gangen-theatermenu heeft altijd een vegetarische optie.
Zijn er speciale arrangementen te reserveren?
We hebben verschillende arrangementen voor groepen vanaf 10 personen.
Overige vragen
Wat zijn de Vrienden van Orpheus?
Vrienden van Orpheus zijn theaterliefhebbers die Orpheus een warm hart toe dragen. Vrienden van Orpheus genieten het hele theaterseizoen van voordelen en leuke extra's, zoals toegang tot exclusieve voorverkoopperiodes. Ben je nog geen Vriend van Orpheus? Al vanaf € 40 per adres per jaar kun je je aanmelden.
Ik ben Vriend van Orpheus en heb een vraag over mijn Vriendschap.
Op de pagina Veelgestelde vragen voor Vrienden van Orpheus vind je hopelijk het antwoord op je vraag. Staat het antwoord daar niet tussen? Neem dan contact met ons op via vrienden@orpheus.nl.
Wat is de Kleinezaalkaart?
Met de Kleinezaalkaart kun je voor een vast bedrag onbeperkt een heel theaterseizoen genieten van verrassende voorstellingen in de Altioszaal. Je kunt de Kleinezaalkaart voor de start van het theaterseizoen aanschaffen.
Hoe kan ik Orpheus steunen?
Je kunt Orpheus op meerdere manieren financieel steunen: door een eenmalige donatie te doen, Vriend van Orpheus of Stoeldonateur te worden, of als ondernemer lid te worden van het Partnerpodium
Eenmalige donatie
Je kunt eenvoudig online een eenmalige donatie doen. Tot een bedrag van € 500 kan dit via de pagina Donaties, ook anoniem. Grotere donaties zijn uiteraard ook welkom, neem daarvoor contact met ons op via info@orpheus.nl. We denken ook graag met je mee als je Orpheus op wil nemen in je nalatenschap en gaan daarvoor graag persoonlijk met je in gesprek.
Vrienden van Orpheus
Door Vriend van Orpheus te worden draag je bij aan de missie om van Orpheus een theater te maken voor iedereen. Daarnaast profiteer je ook zelf van verschillende voordelen. Je wordt al Vriend van Orpheus vanaf € 40 per jaar.
Stoelsponsoring
Een unieke manier om het theater financieel te ondersteunen is door een stoel in onze Altioszaal te sponsoren. Met een eenmalige donatie van € 250 word je vijf jaar stoelsponsor en krijg je als dank een naamplaatje op de achterkant van een stoel naar keuze.
Partnerpodium
Als ondernemer kun je lid worden van het Orpheus Partnerpodium en mag je je Koperen Kees noemen. Een deel van je bijdrage ontvang je terug als tegoed om te besteden aan bijvoorbeeld theatertickets of zaalhuur. Daarnaast worden er jaarlijks partnerevents georganiseerd, met een inspirerend programma en om te netwerken met andere ondernemers die cultuur een warm hart toedragen.
Kan ik met mijn amateurgezelschap iets in Orpheus organiseren?
Orpheus biedt graag een podium aan niet-professionele artiesten en gezelschappen uit Apeldoorn en omgeving. Vertegenwoordig jij een musicalvereniging, orkest of ben je cultuurbeoefenaar in Apeldoorn? Op de pagina Cultuur & Maatschappelijk zie je de mogelijkheden voor een gastoptreden in Orpheus.
Kan ik Orpheus gebruiken als trouwlocatie?
Dat kan zeker! Orpheus is een officiële trouwlocatie en dat betekent dat de ambtenaar van de burgelijke stand jullie huwelijk hier kan voltrekken. Daarnaast heeft Orpheus alles in huis om van jullie huwelijksdag een knallend feest te maken, en dat op een unieke locatie.
Kan ik mijn gegevens laten verwijderen?
Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Het inzien en corrigeren is mogelijk via je Mijn Theater account. Een verwijderverzoek kun je indienen per mail naar persoonsgegevens@orpheus.nl.
Staat je vraag hier niet tussen? Stel je vraag via info@orpheus.nl en wij zullen zo snel mogelijk reageren op je vraag.