Orpheus Magazine: Klassiek met een twist: Callas volgens Francis en Phion
Orpheus Magazine > Orpheus Magazine: Klassiek met een twist: Callas volgens Francis en Phion
Voor Francis is er weinig mooiers dan een avond vertellen over het turbulente jetset-leven van deze, dit jaar honderd jaar geleden in New York geboren, grootheid. En dan, begeleid door Phion, ook haar grootste aria’s te zingen. Aria’s die volgens Joris Nassenstein, manager artistieke zaken van Phion, een relatie hebben met de avontuurlijke levensloop van Callas. “Het is fascinerend hoe haar persoonlijke levensloop samenvalt met de dramatiek van de rollen die ze zong.”
Een Hollywoodsprookje en een Griekse tragedie wordt het leven van Callas vaak genoemd. Haar jeugd werd bepaald door een zeer dominante en sturende moeder. Joris: “haar Griekse moeder zag voorhaar de carrière die ze zelf had gewild en heeft nagejaagd tot Maria doorbrak.”
En toen was er geen houden meer aan. Haar carrière ‘kookte over’, Maria Callas werd publiek bezit, een vrouw die geleefd werd. Joris: “ze zocht de schijnwerpers en de jetset zelf echter ook graag op. Maar die overweldigende belangstelling deed natuurlijk wel iets met de mens Maria Callas.”
Na haar huwelijk met een Milanese zakenman kreeg ze een relatie met de Griekse scheepsmagnaat Aristoteles Onassis. Die dramatisch eindigde toen deze haar opzij zette voor Jackie Kennedy, de weduwe van de vermoorde Amerikaanse president. “Het concert van Francis, met enkele gastsolisten en Phion onder leiding van George Petrou, is een muzikale, biografische vertelling. Met vele aria’s die Callas zo beroemd maakten. Waaronder Habanera uit Carmen van Bizet, Casta Diva uit Bellini’s Norma, een aantal van Puccini waaronder Vissi d’Arte en van Verdi, Rossini en Donizetti. Ook als je geen operakenner bent, ken je deze aria’s.”