Orpheus Magazine: Simone Kleinsma op haar best!

De Hospita is de gloednieuwe Nederlandse musical die speciaal geschreven is voor Simone Kleinsma. Geproduceerd door musicalfenomeen Joop van den Ende om haar jubileumjaar te vieren. Simone tikte onlangs de 65 aan en zit al sinds haar 19e in het vak. “Zo’n echte revue stond al jaren op mijn wensenlijstje om ooit nog eens te doen. Met stip. Dat ik ‘m nu cadeau krijg, is een grote verrassing”, zegt ze.

Orpheus Magazine > Orpheus Magazine: Simone Kleinsma op haar best!

Stilstaan bij zo’n jubileum in zowel leeftijd als staat van dienst in showbusiness is bij tijd en wijle goed. “Maar ga je rekenen, dan schrik je ervan”, klinkt het lachend. “Zo lang? Zoveel gedaan? Musicals, solovoorstellingen, concerten en nu De Hospita… Daar past maar één conclusie bij: ik ben een gezegend mens.”

“Wat deze voorstelling leuk maakt, is dat het een revue is én een terugblik op wat Madeleine Coutard – comédienne en revuester – in het verleden deed. De verhaallijn switcht continu van toen naar nu; van wat zij toen deed naar wat ze nu meemaakt.”

Havermelk

De flamboyante Madeleine woont met haar oud-kostuumontwerper (Paul Groot) in een Amsterdams grachtenpand. Wanneer ze de huur niet meer kunnen betalen, nemen ze drie jonge studenten in huis die veel lawaai en vooral discussie met zich meebrengen. Madeleine wordt geconfronteerd met gendernormen, klimaatproblemen en havermelk. De ontmoeting tussen jong en oud legt eigentijdse problemen bloot en levert hilarische situaties op. “Dat is precies wat nu ook gebeurt, wat veel mensen zullen herkennen. Verschillen leveren discussie op, soms zelfs pittig, maar ook veel hilariteit. Zelf denk ik geregeld: vroeger kon je alles zeggen, nam niemand aanstoot aan harde grappen. Tegenwoordig let je op, weeg je je woorden.” 

De Hospita neemt je mee naar het hedendaagse Amsterdam én naar het bruisende Parijs van de vorige eeuw. Dat kan niet zonder uitbundige kostuums, veel veren, uptempo en meeslepende nummers uit het Franse songbook. Joop van den Ende weet donders goed waarmee hij Simone, die al vanaf het prille begin met hem samenwerkt, het grootste plezier kan doen. 

“Zelf denk ik geregeld: vroeger kon je alles zeggen, nam niemand aanstoot aan harde grappen. Tegenwoordig let je op, weeg je je woorden."

“We kennen elkaar door en door, Joop en ik. Ik heb altijd met hem gewerkt, de uitstap met Gerard Cox, Jos Brink en Frank Sanders daargelaten. We zijn zeer loyaal naar elkaar, voor hem geef ik me voor 200%. Niet alleen omdat hij altijd voor het beste resultaat gaat en dat van mensen om hem heen verlangt, het is ook wat ik wil geven, hoe hoog ik de lat voor mezelf leg. Joop gaf me kansen die ik nergens anders zou hebben gekregen. Het is heel bijzonder, zo’n lange samenwerking en vriendschap, dat vertrouwen in elkaar. We zijn in die jaren niet alleen maar lief voor elkaar geweest, durven elkaar ook te zeggen als iets niet goed is. Dat is eerlijkheid die bij echte vriendschap hoort.”

Franse songbook

De keuze voor het Franse songbook past in haar straatje. “Het genre ligt me en er worden nieuwe teksten op bekende songs gemaakt. Het zal een gevoel van revival opleveren. Publiek herkent de melodieën. Extra leuk: Franse muziek is nog niet eerder op deze manier in een musical gebruikt.”

Het zijn meeslepende nummers, een fantastisch getalenteerde cast én niet te vergeten een live orkest waarmee de revue van destijds – nu in een eigentijds jasje – naar Nederlandse theaters wordt gehaald. De Hospita is een verhaal met humor en ontroering over herkenbare verschillen tussen jong en oud en de kracht van ware liefde.  “Daarover kan ik echt niets prijsgeven, ook niet over een zorgvuldig weggestopt verleden van mij dat zich onverwacht aankondigt...”

Het is de eerste keer dat ze samenwerkt met multi-talent Paul Groot, acteur en man van vele typetjes. Een man met een fantastische stem, ontdekte ze al snel. “Paul zingt geweldig, we hadden meteen een klik. Dat ligt vooral aan hem, het is een hartstikke aardige vent. Iemand die met iedereen goed kan, vermoed ik. We delen dezelfde humor. Dat we mogen samenwerken met een live orkest is, hoe zal ik het omschrijven… een groot cadeau. Live klinkt zo anders dan meezingen met een bandopname. Het leuke van deze productie is de ontwikkeling die we doormaken, we groeien samen in het verhaal én de muziek. Een eerste try-out klinkt heel anders dan, pak ‘m beet, de vijftigste voorstelling.”

Houdbaarheid

Precies dit enthousiasme tekent haar houdbaarheid. Waar leeftijdgenoten stiekem fantaseren over meer vrije tijd en het moois dat lonkt na een carrière, geniet zij van haar vak. “Natuurlijk voel ik wel eens een knietje of een voet die even niet zo lekker meewerkt. Dat maakt het niet makkelijker. Maar dat hoofd hè… dat hoofd wil maar dóór. Zolang het kan, mijn stem meewerkt en ik voor meer dan drie mensen in de zaal leuk en aardig blijf om naar te kijken, denk ik: waarom niet? Ik geniet van de afwisseling, sta dit theaterseizoen zelfs in twee musicals! Werken met jonge mensen is inspirerend en geeft energie.”

De Hospita is een ode aan zowel nostalgie en succes van toen als de huidige tijd. Aan jongeren ook die anders dan zij in het leven staan, niet meteen begrepen worden. “Het resulteert in een gelaagde verhaallijn vol emotie. “Een verhaal dat zowel oudere als jongere theaterliefhebbers in het hart zal raken en herkenning oplevert.”