Orpheus Magazine: Klassiek met een twist: Vrede met Lisa Weeda en het rebellencollectief

‘Een rebellencollectief’ noemt Pynarello zichzelf. De musici koesteren het als een geuzennaam. Een erkenning van hun streven de klassieke muziek een beetje van de stijfheid te ontdoen die het de afgelopen anderhalve eeuw ten onrechte kreeg. Pynarello en schrijfster Lisa Weeda slaan de handen ineen voor het muzikale verhaal Vrede. Violiste Merel Vercammen vertelt.

Orpheus Magazine > Orpheus Magazine: Klassiek met een twist: Vrede met Lisa Weeda en het rebellencollectief

“Ik las Lisa Weeda’s boek Aleksandra en we kwamen daardoor op het idee haar uit te nodigen een stuk te schrijven over vrede en dat samen met onze muzikanten in het theater te brengen. Hoe waardeer je ‘vrede’ als je er al je hele leven in leeft, hoeveel heb je er voor over om het terug te krijgen als je het tegenovergestelde ervaart. Ze heeft een verhaal geschreven over haar zeventigjarige Oekraïense oudtante, die vorig jaar stiekem naar Odessa terugkeerde en ondanks de oorlogsdreiging daar wilde doen alsof er niks aan de hand was. Alsof het vrede was. Die tante heeft bij de opera in Odessa gewerkt en Lisa is er met haar naar toe gegaan. Ze hebben samen muziek bij het verhaal gezocht waaronder Mainacht van Rimski-Korsakov, een Oekraïensvolkslied, Bachs Dona nobis pacem en het sextet van Erich Wolfgang Korngold. Pynarello komt met zes strijkers en vijf blazers.

Onze presentatie is altijd onconventioneel. Heilige huisjes zijn er niet. Wat we nu klassieke muziek noemen, was voor 1900 ook veel losser. Wij hebben geen kledingvoorschriften, geen hiërarchie en geen dirigent, het publiek zit waar mogelijk tussen ons in. We experimenteren met de vorm en de musici voelen zich vrij. Dat slaat over op ons publiek, dat vaak een stuk jonger is dan je ziet in de grote concertzalen bij grote reguliere orkesten.”