Coronamaatregelen

Orpheus doet er alles aan om jouw bezoek aan ons theater op een veilige manier te laten verlopen.

Wij volgen de Nederlandse richtlijnen van het RIVM. Daarnaast voeren wij maatregelen door, afkomstig uit het branche protocol. Op deze pagina vind je alles over onze coronamaatregelen.


Update 23 maart: maatregelen verlengd tot ten minste 20 april, Orpheus blijft gesloten

Het demissionaire kabinet heeft op dinsdag 23 maart bevestigd dat de huidige coronamaatregelen in stand blijven tot en met 20 april. Dit betekent dat Theater Orpheus in ieder geval tot die datum gesloten blijft. Of theaters na 20 april weer open mogen en in welke vorm is nog niet duidelijk. Het kabinet heeft wel laten weten dat als de cijfers eerder een positief beeld laten zien, maatregelen ook eerder kunnen worden aangepast. Zodra we meer weten houden we je via onze website op de hoogte.

Alle voorstellingen en evenementen tot en met 20 april kunnen helaas niet doorgaan. Onze programmeur is momenteel in overleg met theaterproducenten om te kijken welke voorstellingen kunnen worden verplaatst naar een nieuwe datum. Kaartkopers krijgen per mail bericht over de afhandeling van hun gekochte tickets.

Over de maatregelen

Welke maatregelen zijn van kracht?

Wij volgen de maatregelen op die door de Rijksoverheid zijn opgelegd. Op dit moment is theaterbezoek niet mogelijk en zijn we gesloten voor theatervoorstellingen.

Zodra we weer open mogen moet in ieder geval anderhalve meter afstand tot elkaar in acht worden genomen. Dit heeft gevolgen voor het theaterbezoek, maar ook voor onze programmering.

Hoe zit het met het dragen van mondkapjes?

Vanaf 1 december 2020 is het dragen van een mondkapje in publieke binnenruimtes verplicht voor iedereen van 13 jaar en ouder.
Dit geldt ook binnen Orpheus. Het mondkapje mag af zodra je op je plek in de zaal zit.
Heb je geen mondkapje op? Dan mag je Orpheus helaas niet bezoeken. Je hebt dan géén recht op restitutie of een voucher.

Een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een sjaal of bandana. 

Is de gezondheidscheck verplicht?

Volgens de richtlijnen van de Rijksoverheid zijn wij verplicht om een gezondheidscheck uit te voeren bij binnenkomst. Wij verstrekken een formulier waarop je aangeeft of je klachten hebt, zoals koorts of verkoudheid. Het invullen van dit formulier is verplicht. Heb je klachten dan kan de toegang worden geweigerd. 

We vragen op het formulier ook om je contactgegevens ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting. Dit gebeurt op vrijwillige basis, je hoeft je contactgegevens niet in te vullen. Je gegevens worden maximaal 14 dagen bewaard en worden alleen gebruikt bij een eventueel bron- en contactonderzoek door de GGD.

Tot wanneer duren deze maatregelen?

Op dit moment weten we niet tot wanneer de beperkingen van kracht blijven, en hoe lang we de anderhalve meter afstand van elkaar moeten bewaren. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet. Zodra er versoepelingen worden aangekondigd kijken we wat er binnen Orpheus mogelijk is.

Hoe anticipeert Orpheus op de anderhalvemetersamenleving?

We gaan er vanuit dat we voorlopig nog rekening moeten houden met anderhalve meter afstand tot elkaar. Dit betekent dat er minder mensen in onze zalen kunnen. Orpheus is volledig voorbereid op een veilig en comfortabel verblijf van alle bezoekers. Ons pand heeft ruime foyers, meerdere entrees en veel sanitaire voorzieningen wat maakt dat de anderhalvemeter afstand goed bewaard kan worden. Ook heeft Orpheus de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen, zoals verplicht reserveren voor het restaurant, tickets zijn alleen online te koop en veilige looproutes in het pand. 

Hoe zit het met de klimaatbeheersing en luchtbehandeling in Orpheus?

Orpheus heeft een zogenaamd 100% ventilatie systeem. Dit betekent dat de lucht van buiten wordt gehaald, wordt gefilterd, vervolgens wordt verwarmd of gekoeld (afhankelijk van het seizoen) en dan de zaal in wordt geblazen.

In de grote zaal (Hanoszaal) en de kleine zaal (Altioszaal) gebeurt dit inblazen onder de stoelen en in de middenzaal (Rabobankzaal) via het plafond. In alle zalen wordt de lucht via de toneeltoren c.q. het plafond weer afgezogen en naar buiten geblazen.

De lucht binnen wordt dus niet hergebruikt (circulatie) bij een 100% ventilatie systeem.

De regeltechniek van de systemen in Orpheus is recent vervangen. Het betekent dat we luchttoevoer- en afvoer, vochtgraad, warmte en koude snel kunnen aanpassen bij gewijzigde omstandigheden of voorschriften.

In onze overige ruimten, zoals restaurant, foyers, maar ook onze kantoren en backstage zijn de installaties door onze partner BAM zodanig ingesteld of aangepast dat deze voldoen aan de richtlijnen die zijn uitgevaardigd in het kader van Covid-19. Mochten er nieuwe inzichten zijn en dus nieuwe regels en voorschriften, dan zullen systemen daarop aangepast c.q. ingesteld worden. (laatste update: 20 juli 2020)

Kan ik nog eten in Restaurant O55?

Op last van de nieuwste noodverordening is alle horeca vanaf 14 oktober om 22:00 uur gesloten. Dit geldt ook voor ons restaurant O55. De komende weken is het niet mogelijk om te dineren in Orpheus. Ook zullen alle barren gesloten zijn. 

Hoeveel mensen kunnen in de zaal?

De exacte zaalcapaciteit is afhankelijk van het aantal mensen uit één huishouden dat naast elkaar kan zitten. Dit zijn de maximale capaciteiten per zaal, met anderhalve meter afstand tussen tweetallen:

  • Hanoszaal: 447
  • Rabobankzaal: 157
  • Altioszaal: 74

Op dit moment geldt echter een maximum van 30 personen per ruimte. Dit betekent vooralsnog dat er niet meer dan 30 bezoekers in de zaal mogen.

Hoe ziet de aangepaste Hanoszaal eruit?

Hieronder zie je hoe we de Hanoszaal hebben aangepast.

Je bezoek aan Orpheus

Een bezoek aan Orpheus in coronatijd gaat anders dan anders. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten, maatregelen en spelregels om in acht te nemen.

  • Kom niet te vroeg. Voor voorstellingen in de Hanoszaal geldt een gefaseerde binnenkomst per rang. Deze vind je op de voorstellingspagina. We vragen je om op deze tijden binnen te komen.
  • Bij binnenkomst in het theater doen we een gezondheidscheck. Je kunt het formulier alvast hier downloaden. Voorkom een wachtrij en neem hem alvast ingevuld mee. Vul hem in op de dag van de voorstelling, zodat de gegevens actueel zijn.
    Geen printer? Dan is de verklaring ook verkrijgbaar bij de ingang.
  • Heb je klachten, zoals keelpijn, hoesten, niezen, of koorts? Dan vragen we je om thuis te blijven.
  • Het dragen van een mondkapje is verplicht voor iedereen van 13 jaar en ouder. Het mondkapje mag af zodra je op je plek in de zaal zit.
  • Er zijn desinfectiezuilen aanwezig om je handen te ontsmetten.
  • Bij binnenkomst van de zaal wijst het team van Orpheus je waar je plaats mag nemen. Je kunt niet zelf je stoel kiezen. Je bent verplicht om de aanwijzingen van ons personeel te volgen, zodat we er samen een leuke én veilige avond van kunnen maken.
  • Groepen dienen gelijktijdig plaats te nemen. Later aanschuiven bij je gezelschap is niet mogelijk.
  • Als je eenmaal hebt plaatsgenomen in de zaal kun je je stoel niet meer verlaten. Plan een eventueel toiletbezoek bijvoorbeeld daarom voor je de zaal betreedt.
  • De garderobe is gesloten. Jassen mogen meegenomen de zaal in.
    Let op: in verband met extra ventilatie om verspreiding van het virus tegen te gaan kan dit in de zaal een gevoel van tocht geven. We raden je aan om je warm aan te kleden.
  • Er is geen pauze.
  • De barren in de foyers zijn vanwege de aangescherpte coronamaatregelen gesloten. Het is niet mogelijk om een consumptie aan te schaffen voorafgaand aan de voorstelling.
  • Het verlaten van de zaal gebeurt op aanwijzingen van het personeel van Orpheus.
  • Na afloop van de voorstelling is het de bedoeling dat je Orpheus direct weer verlaat.
  • Houd je aan de instructies, looproutes en aanwijzingen van ons personeel. Houd minimaal anderhalve meter afstand tot anderen.

Parkeren

Vanwege de extra coronamaatregelen is de parkeergarage naast Orpheus tot nader order gesloten. Het bovendek (zelfde ingang als de parkeergarage aan de Soerenseweg) is wel geopend en vrij toegankelijk.

Sfeerimpressie

Op deze foto's krijg je een beeld van de extra maatregelen die we in het pand hebben getroffen voor een veilig bezoek aan Orpheus.

Tickets

Ik heb/had tickets voor een voorstelling die door corona niet door kon gaan. Wat nu?

Alles over de afhandeling van je gekochte tickets voor voorstellingen die vanwege de coronacrisis zijn verplaatst of geannuleerd vind je op onze pagina Veel gestelde vragen over geannuleerde voorstellingen tijdens de coronacrisis.

Waar kan ik tickets kopen voor nieuwe voorstellingen?

Je kunt op dit moment alleen online via onze website tickets kopen voor voorstellingen die nu in verkoop zijn. De Theaterkassa in Orpheus en de telefonische kassa zijn momenteel gesloten.

Alles over het online kopen van je tickets op Orpheus.nl vind je op onze pagina Bestelinformatie.

Waarom kan ik geen stoelen kiezen?

Om de anderhalve meter afstand tussen personen te handhaven worden tickets dit najaar ongeplaceerd verkocht. Je koopt nu een ticket met uitsluitend een rang. Het is helaas niet mogelijk om een voorkeur door te geven voor een rij of stoelnummer.  Placeren gebeurt bij binnenkomst. Zo blijft een avond theater verantwoord en vertrouwd. 

Wat is de rangindeling?

De Rabobankzaal en Altioszaal kennen geen rangindeling bij ongeplaceerde verkoop. De Hanoszaal kent wel een rangindeling. Om een theaterbezoek op anderhalve meter mogelijk te maken, hebben we de Hanoszaal anders ingedeeld. Het podium is verlengd, daarop hebben we een aantal 1e rangs en VIP stoelen geplaatst. De rangindeling van de Hanoszaal is in de anderhalvemeter-opstelling als volgt:

  • Podiumplaatsen: 1e rang en VIP rang
  • Zijbalkon en 1e balkon: 2e rang
  • 2e balkon: 3e rang

Wat houdt de VIP-rang in?

Bij de VIP rang ben je verzekerd van de mooiste plekken op het podium van de Hanoszaal. Bovendien is de VIP rang inclusief een heerlijk diner. Voor de vroege voorstelling kan je genieten van een plate service, inclusief een consumptie uit het Hollands assortiment. Voor de late voorstelling serveren we een driegangen diner, inclusief consumpties uit het Hollands assortiment.

Kan ik naar het theater met iemand die niet uit hetzelfde huishouden komt als ik?

Wanneer je met meer dan 2 personen komt, mogen alleen personen die uit hetzelfde huishouden komen naast elkaar zitten. Wij gaan er van uit dat bestellingen voor meerdere tickets worden gedaan voor personen uit hetzelfde huishouden. Kom je niet uit hetzelfde huishouden? Boek je tickets dan in aparte bestellingen.

Publiek voelt zich veilig bij Orpheus

Orpheus heeft de afgelopen maanden bewezen dat het theater een veilige plek is. Sinds 4 juni kon publiek immers alweer naar voorstellingen, concerten en theaterdiners. Gasten zijn dan ook enthousiast en laten dat regelmatig aan het theater weten:

Contact

Kan je het antwoord op jouw vraag niet vinden? Stel hem dan via onderstaand contactformulier en wij zullen zo snel mogelijk reageren op je vraag.

Contactformulier

Uw e-mailadres is niet correct ingevoerd

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kun je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen