Orpheus magazine: Apeldoornse Professionals in Orpheus

APELDOORNSE PROFESSIONALS in Orpheus 

Terug op, het nest, op het podium!

Hoe trots kun je zijn? Op artiesten bij wie liefde voor het vak hier in huis ontstond? Omdat ze precies hier als kind de magie van theater ontdekten, iets zagen waarvan ze dachten: dát wil ik ook! Of omdat ze hier misschien zelf voor het eerst op het podium stonden?

Het antwoord laat zich raden; op al deze in Apeldoorn gewortelde professionals zijn we bij Orpheus ongelóóflijk trots! Dat gevoel delen we graag met jou komend seizoen. Bijvoorbeeld door het waanzinnige Orkest De Ereprijs opnieuw een podium te bieden, maar ook Het Gelders Productiehuis van theatermaker en acteur Joji Kyle Na. Hem spraken we alvast, want waar is hij ondertussen mee bezig?

“Ik was zes toen ik voor het eerst in Orpheus kwam”, herinnert Joji Kyle Na (1988) zich. “Op deze plek is mijn passie voor theater ontstaan want hier zag ik Ali Baba, met een stuk of elf rovers en een kameel van Hakim Traïdia. Vooraf lag ik er wakker van: hoe krijgen ze die kameel straks het podium op? Door wat ik zag, mime, ontdekte ik de kracht van verbeelding. Magisch, het staat in mijn geheugen gegrift! Ik kom uit een sportfamilie waar nauwelijks aandacht was voor kunst en cultuur. Die ene voorstelling die ik hier als kleuter zag heeft veel impact gehad.” “Orpheus bleef voor mij dé plek voor theater, ik kom hier graag. Vaak ook, mijn smaak is nogal breed. Op dit podium ben ik jarenlang Klungelpiet geweest, veel Apeldoorners herinneren zich De Sinterklaasshow nog goed.

Vijftien jaar geleden ben ik mijn eigen theater- zang en dansschool gestart, Joji School of Arts. Ook daarin heeft Orpheus een speciale rol, het faciliteert een podium voor alle leerlingen en elk talent. Jaarlijks wordt hier de eindvoorstelling gegeven, inmiddels in een uitverkochte Hanoszaal. Dat zegt veel hoor.”

Agenda

“Ik kom uit een sportfamilie waar nauwelijks aandacht was voor kunst en cultuur. Die ene voorstelling die ik hier als kleuter zag heeft veel impact gehad.”

In 2020 startte Joji Na Het Gelders Productiehuis om het professionele makers-klimaat in het oosten van Nederland een boost te geven, en ruimte voor experiment en groei te stimuleren. “Arnhem heeft de toneelopleiding, Theater Oostpool en Theater aan de Rijn, maar buiten de Gelderse hoofdstad gebeurt er in onze provincie te weinig naar mijn smaak. Gelders talent wordt niet optimaal vertegenwoordigd. Het Productiehuis biedt die kans wel. We maken professionele theatervoorstellingen voor een breed publiek waarin toegankelijkheid en engagement samengaan. Daarmee trekken we de regio en het land in.”

Dat zal nu met een avondvullend toneelstuk zijn: Adam & Evert, een verhaal over twee geliefden die tijdens een welverdiende vakantie opgescheept raken met exrelatietherapeut Linda. Het wordt de eerste reizende productie die, na de try-out en première in Orpheus natuurlijk, langs 40 theaters in heel Nederland trekt.

Joji vertolkt de rol van Adam, zijn partner Evert wordt door Leendert de Ridder (Mees Kees, De Aanslag) gespeeld terwijl de extherapeute een glansrol voor Rian Gerritsen (o.a. De Luizenmoeder) oplevert. “Ik zie veel theater, er zijn veel humoristische stukken en nogal wat typische vrouwenproducties. Helemaal goed want ze trekken volle zalen. Lastiger blijft het om alle stoelen bezet te krijgen voor meer geëngageerd theaterwerk. Daarom zoek ik naar een combinatie van inhoud en humor. Adam & Evert is een verhaal vanuit het perspectief van twee mannen die een relatie hebben, niet meer uit de kast hoeven komen maar wel toe zijn aan een relaxte vakantie. Totdat daar ineens hun ex-relatietherapeut verschijnt. Het levert een absurd, grappig, ontroerend en romantisch verhaal op.”

In april is de première en Joji Na hoopt dat heel Apeldoorn komt kijken. “En dat ik iets aanjaag. Want ik ben van hier en dit is de eerste voorstelling die onze ambities laat zien. Ons impresariaat Theaterbureau Via Rudolphi is er in geslaagd Adam & Evert aan veel theaters te verkopen, het wordt een behoorlijke tour. In Amsterdam speelden we een stukje uit de voorstelling voor theaterdirecteuren en programmeurs. Kritisch publiek, we moesten ons eerst maar eens bewijzen. Dat pakte héél goed uit. Toen realiseerde ik: we zitten goed, nu nog die volle zalen. Theater maken is een proces van lange adem maar vooral een reis die ik niet zou willen missen.”

 

“In april is de première en Joji Na hoopt dat heel Apeldoorn komt kijken. “En dat ik iets aanjaag. Want ik ben van hier en dit is de eerste voorstelling die onze ambities laat zien.’’ 

UITGELICHT!

Thuis in Apeldoorn is natuurlijk ook Orkest De Ereprijs. Dit theaterseizoen verzorgt dit orkest The Tale of Two Continents, een uniek eerbetoon aan de literaire grootheid Sitor Situmorang. Sitor werd geboren aan het Tobameer en overleed in Apeldoorn. In Orpheus worden zijn werk en leven geëerd in een middag vol literatuur en muziek. Dirigent Mikel Fernández en de musici nemen je mee op een muzikale reis, onderweg ontmoet je de in Apeldoorn woonachtige Indonesische sopraan Bernadeta Astari en tenor Georgi Sztojanov. Dichter Robin Block en cellist Emir Aditya mengen hun hedendaagse interpretaties met het werk van Sitor

 

 

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Naar wenslijstje