za 22 feb 2020 20:00

Introdans & Het Gelders Orkest

ICOON
22 feb 2020
20:00

Parels uit het oeuvre van dansicoon Lucinda Childs
Lucinda Childs mag dan bijna tachtig zijn, ze is nog altijd ‘alive and kicking’: de ‘grand old lady’ van de Amerikaanse moderne dans maakt tot op de dag van vandaag nieuwe creaties die bejubeld worden vanwege hun radicale en virtuoze karakter. Introdans viert haar tachtigste verjaardag, in 2020, met ICOON, een eerbetoon waarin enkele van de mooiste parels uit haar omvangrijke oeuvre worden getoond.

Childs’ bewegingstaal is volstrekt uniek
Op abstracte, bijna mathematische wijze creëert de ´koningin van de minimal dance´ met relatief eenvoudige ballet- en atletische bewegingen de meest complexe meesterwerken. Zoals Kilar, Canto Ostinato en Petricor, drie uitzonderlijke choreografieën die ze de afgelopen jaren speciaal voor Introdans creëerde, vanwege haar bijzondere band met het Nederlandse gezelschap.

Ingenieuze en sprankelende interactie
Kilar, het eerste werk dat Childs, in 2013, voor Introdans maakte, is een ingenieuze en sprankelende interactie met het Piano Concerto van (film)componist Wojciech Kilar. Na Kilar volgde Canto Ostinato, dat bij de première in 2015 met gejuich werd ontvangen. De choreografie, op delen uit de beroemde, gelijknamige compositie van Simeon ten Holt, kenmerkt zich door een bedrieglijke eenvoud: de continu verschuivende patronen, richtingen en ritmes getuigen van een geniale inventiviteit en eisen van de dansers het uiterste. In Petricor, haar jongste creatie, vertaalt Childs de gelijknamige ‘minimal’ compositie van Ludovico Einaudi naar een complexe maar tegelijkertijd kraakheldere choreografie, waarbij de ingenieuze danspatronen ditmaal ook in tekening zichtbaar zijn op het decor van Fransman Dominique Drillot.

Werken in ICOON
Naast deze ‘eigen’ creaties presenteert Introdans in ICOON ook twee van Childs internationale topstukken. In Concerto, misschien wel haar meest ‘balletteske’ choreografie, jaagt ze de dansers in steeds wisselende formaties over het toneel op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki. Het resultaat is een caleidoscopisch juweel. In Chairman Dances – onderdeel van de veel bejubelde opera Nixon in China – gaan de dansers een bruisend, fascinerend spel aan met de swingende muziek van minimalist John Adams. ‘Louterend mooi’, zoals NRC Handelsblad schreef.

De pers over de choreografieën van Childs:

  • “Met haar less is more-choreografieën ontwikkelde Childs zich tot een levende danslegende.” – De Gelderlander
  • “Hun optreden is zó overtuigend dat na afloop vooral de wens méér te zien overblijft.” – De Telegraaf over de dansers van Introdans in Childs’ Canto Ostinato
  • “De ruiten, rasters en cirkels in Petricor geven een extra dimensie aan de mathematische, repetitieve danscombinaties (…) Introdans heeft Childs werk in Nederland weer op de kaart gezet. Ook dit nieuwe stuk is een fijne aanwinst.” – de Volkskrant

Laat weten dat jij naar deze voorstelling gaat en blijf via Facebook op de hoogte van het laatste nieuws!

Onderdeel van:
Introdans

Credits

Lucinda Childs choreografie

Cookies
Fijn dat je op onze website Orpheus.nl bent. Graag wijzen wij je erop dat onze website cookies gebruikt om je optimaal van dienst te kunnen zijn. Wij maken gebruik van functionele, analytische, advertising en Social Media cookies.
Lees meer