Bewaar je ticket, geniet later!

Nederlandse theaters, concertzalen, poppodia, evenement- en sportorganisatoren, musea en festivals vragen gezamenlijk aan bezoekers om hun tickets te behouden en zo de culturele sector te steunen. De sector ontwikkelde in gezamenlijkheid een regeling met ondersteuning van het ministerie van OC&W en de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hiermee komt ook duidelijkheid voor de tickethouders van voorstellingen en concerten die bij Theater & Concert Orpheus niet konden en kunnen plaatsvinden in de periode van 12 maart tot minimaal 1 juni 2020.

Het Coronavirus, COVID-19, raakt ons allemaal, ook de culturele sector en de sport. Veel voorstellingen, festivals, wedstrijden en concerten worden noodgedwongen verplaatst of afgelast; musea en monumenten sloten hun deuren. Alle podia, festivals en organisatoren slaan de handen ineen en roepen hun bezoekers op om hun ticket te bewaren tot de deuren weer opengaan: Bewaar je ticket, geniet later!

Passend aanbod

De organisaties komen met passende oplossingen voor de houders van tickets, de bezoekers. Er wordt zoveel mogelijk gezocht naar nieuwe data voor de evenementen die nu geen doorgang kunnen vinden en het oorspronkelijke ticket blijft gewoon geldig. Is zo’n verplaatsing niet mogelijk, wordt het evenement definitief afgelast of is de houder van het ticket verhinderd op de nieuwe datum, dan krijgt de houder van het ticket een voucher ter waarde van de oorspronkelijke ticketprijs, inclusief (service)kosten, die later ingewisseld kan worden. Hierdoor kunnen bezoekers alsnog genieten van een vervangende voorstelling of concert. Ticketkopers worden door ons per e-mail geïnformeerd over de praktische afhandeling van hun evenement en tickets. Ook kunnen ticketkopers ervoor kiezen om hun ticket om te zetten in een donatie, waarmee zij artiesten, makers en de mensen achter de schermen steunen.

Mirjam Barendregt, directeur van Orpheus:

“Wij kunnen niet wachten tot we de deuren van ons mooie theater weer mogen openen en ons publiek uit stad en regio weer gastvrij kunnen ontvangen. Ook artiesten willen niets liever dan weer spelen. Het publiek zou hen en ons enorm helpen om het ticket te bewaren en inderdaad op een later moment weer te komen genieten. Fans van het theater kunnen Orpheus overigens ook steunen door Vriend te worden. Je steunt niet alleen het theater, maar profiteert zelf ook van vele extra’s.”

Brede steun

De gezamenlijke regeling krijgt onder andere steun van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en van minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap:

“Ook voor de culturele sector zijn dit uitdagende tijden. We kunnen de theaters, organisatoren, poppodia en musea helpen door naar de voorstellingen te blijven gaan, alleen later wanneer de omstandigheden het toe laten. Evenementen worden nu verplaatst. Bewaar je ticket en blijf van cultuur genieten. En kan je toch niet, vraag dan om een tegoedvoucher. Zo help je de culturele branche overeind te blijven.”

Geniet later

Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hoopt de sector dat houders van tickets hun bezoek aan hun favoriete podium of event uitstellen. Daardoor kan de culturele sector en de sport de grote economische klap die hen treft door de coronacrisis opvangen. Dit geeft de sector de ruimte om te werken aan nieuwe evenementen in de toekomst. Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar juist ook de mensen achter de schermen die deze evenementen mede mogelijk maken zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele en sportsector.

De organisatoren hebben er uiteraard begrip voor als houders van tickets om welke reden dan ook niet van deze regeling gebruik willen of kunnen maken; zij kunnen alsnog hun geld terugvragen. De wijze waarop de restitutie verloopt is omschreven in de ‘Regeling ticketgelden coronacrisis’ en is gerelateerd aan de datum van het (oorspronkelijke of verplaatste) evenement.

Meer informatie over ‘Bewaar je ticket, geniet later’ kun je vinden op bewaarjeticket.nl.


Veel gestelde vragen

Waarom de ticketregeling?

Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hoopt de culturele- en sportbranche dat kaartkopers hun favoriete podium of evenement later bezoeken. Dit helpt de economische impact die ontstaat door de maatregelen omtrent het coronavirus in de culturele sector op te vangen. Hierdoor kan er weer volop gewerkt worden aan nieuwe evenementen in de toekomst. Niet alleen de organisatoren, artiesten en podia worden hiermee geholpen, maar juist ook alle mensen achter de schermen die de evenementen mede mogelijk maken zoals decorbouwers, technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele en sportsector.

Wil je meer weten over de achtergronden, kijk dan naar dit filmpje van de NOS of dit fragment van Radar

 Hoe werkt de ticketregeling?

Als een evenement, bijvoorbeeld een voorstelling of concert is afgelast, krijg je je geld - inclusief service en/of reserveringskosten - terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. Als het evenement, is verzet, blijven de kaarten gewoon geldig. Kan je niet op de vervangende datum dan kan je een voucher aanvragen.

Wanneer krijg ik hierover bericht?

Zonder dat we nu exact weten wanneer we weer open mogen, zijn wij in samenspraak met artiesten, gezelschappen en impresariaten bezig zoveel mogelijk te verplaatsen. Het merendeel van de voorstellingen en concerten gaat verplaatst worden na de zomer en passen we in in de programmering die we voor komend seizoen al in de planning hebben.

Wij verwachten deze maand nog nodig te hebben om deze grote puzzel te kunnen leggen. Zodra we dit weten ontvangt iedereen die tickets heeft gekocht voor een voorstelling die niet is doorgegaan een e-mail met meer informatie.

Wat zijn mijn opties?

Als een voorstelling wordt verplaatst, blijven je tickets geldig voor de vervangende datum. Kun je niet op die datum, dan heb je recht op een tegoedbon of je geld terug.

Is een voorstelling geannuleerd, dan krijg je een tegoedbon ter waarde van je volledige aankoopbedrag (inclusief servicekosten), of je kunt je geld terug vragen. Ook heb je de mogelijkheid om je aankoopbedrag te doneren.

 Hoe lang is mijn voucher geldig?

De voucher is geldig t/m 31 december 2021 en kan worden besteed aan alle voorstellingen in Orpheus, behalve bij culturele verhuringen die zelf de ticketverkoop verzorgen. Vouchers kunnen zowel online via onze website als aan de Theaterkassa worden verzilverd.

Kan ik ook mijn geld direct terugkrijgen?

Als consument heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort is afhankelijk van of het een geannuleerd of een verplaatst evenement betreft. Indien het evenement verplaatst is, kan je geld teruggestort worden. Indien het evenement geannuleerd is, is deze termijn tot 3 maanden na de datum waarop het evenement zou plaatsvinden. Deze ticketregeling is echter niet voor niets opgezet: culturele instellingen kunnen omvallen als iedereen dat doet. Vandaar dat ook de overheid deze regeling steunt. 

Kan ik een donatie doen?

Graag zelfs! In de mail die je van ons ontvangt krijg je de optie om je aankoopbedrag te doneren. Wij zorgen ervoor dat je donatie gebruikt wordt om niet alleen ons eigen hoofd boven water te houden, maar de gehele culturele sector te ondersteunen.

Kan ik nog meer doen om jullie te steunen?

De grootste steun die we kunnen krijgen is dat je weer volop het theater gaat bezoeken zodra dat weer kan. Koop dus vooral tickets voor voorstellingen in het nieuwe seizoen.

Je kunt ook je steun betuigen door Vriend van Orpheus te worden.  Vrienden van Orpheus dragen jaarlijks een financieel steentje bij en ontvangen diverse exclusieve voordelen en privileges, zoals eerder toegang tot de voorverkoop.

Daarnaast voegen we de optie toe om bij je bestelling op de website een extra donatie te doen. Dit is volledig optioneel, maar waarderen we enorm!