Veel gestelde vragen

Over geannuleerde voorstellingen tijdens de coronacrisis

Veel gestelde vragen > Veel gestelde vragen over geannuleerde voorstellingen tijdens de coronacrisis

Door het uitbarsten van het coronavirus en de maatregelen die door de overheid zijn ingesteld om de pandemie te beheersen, heeft Orpheus op 12 maart haar deuren moeten sluiten. Alle voorstellingen, concerten en evenementen tot 1 juli zijn noodgedwongen afgelast. Op deze pagina geven we antwoord op de meest gestelde vragen rondom de coronacrisis, de gevolgen hiervan voor afgelaste voorstellingen en de afhandeling van gekochte tickets.

Over de maatregelen

Welke maatregelen zijn van kracht?

Wij volgen de maatregelen op die door de Rijksoverheid zijn opgelegd. Vanaf 1 juni mogen theaters weer open voor maximaal 30 personen per zaal/ruimte, vanaf 1 juli is dit voor maximaal 100 personen. Wel moet hierbij anderhalve meter afstand tot elkaar in acht worden genomen. Ook dit heeft gevolgen voor onze programmering.

Tot wanneer duren deze maatregelen?

Op dit moment weten we niet tot wanneer de beperkingen van kracht blijven, en hoe lang we de anderhalve meter afstand van elkaar moeten bewaren. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet. Zodra er versoepelingen worden aangekondigd kijken we wat er binnen Orpheus mogelijk is.

Hoe anticipeert Orpheus op de anderhalvemetersamenleving?

We gaan er vanuit dat we voorlopig nog rekening moeten houden met anderhalve meter afstand tot elkaar. Dit betekent dat er minder mensen in onze zalen kunnen. Orpheus is volledig voorbereid op een veilig en comfortabel verblijf van alle bezoekers. Ons pand heeft ruime foyers, meerdere entrees en veel sanitaire voorzieningen wat maakt dat de anderhalvemeter afstand goed bewaard kan worden. Ook heeft Orpheus de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen, zoals verplicht reserveren voor het restaurant, tickets zijn alleen online te koop en veilige looproutes in het pand. 

Geannuleerde en verplaatste voorstellingen

Welke voorstellingen zijn geannuleerd? Welke worden verplaatst?

Op deze pagina vind je een overzicht van alle voorstellingen die vanwege de coronacrisis zijn afgelast. Daar laten we per voorstelling weten of deze verplaatst wordt naar een nieuwe datum, of deze wordt geannuleerd of dat dit nog niet zeker is op dit moment. Deze pagina zal continu worden bijgehouden met de meest recente stand van zaken.

Bekijk de status van afgelaste voorstellingen

Wat gebeurt er met meerdaagse producties?

Een aantal grote producties zouden meerdere dagen in Orpheus staan, zoals de musicals Annie en Hello, Dolly!. Voor zover deze verplaatst kunnen worden geldt dat je één vervangende datum krijgt aangeboden. In principe is dit op dezelfde dag als de oorspronkelijke voorstelling. Dit heeft te maken met het omboeken naar vergelijkbare stoelen en rangen. Voor sommige producties gelden namelijk soms andere prijzen per dag.

Kun je niet op de datum die je wordt aangeboden? Kies dan voor een voucher en boek vervolgens zelf tickets op een andere dag. Let op: als op andere dagen hogere prijzen gelden dan dien je het prijsverschil zelf te betalen.

Gekochte tickets

Ik heb tickets gekocht voor een voorstelling die niet doorgaat. Wat nu?

Iedereen die tickets heeft gekocht voor een afgelaste voorstelling wordt per mail op de hoogte gehouden. Zodra we volledige duidelijkheid hebben over het verplaatsten van afgelaste voorstellingen ontvangen kaartkopers een mail met de vraag om je voorkeur voor je gekochte tickets door te geven.

Let op: heb je tickets voor meerdere voorstellingen gekocht, dan ontvang je voor elke voorstelling een aparte e-mail. Het kan zijn dat er meerdere dagen tussen de verschillende mails zit. We vragen je om per voorstelling een keuze te maken voor je gekochte tickets.

Ik heb geen mail ontvangen

Wij hebben alle kaartkopers waarvan het e-mailadres bij ons bekend is inmiddels meerdere malen gemaild met een actuele stand van zaken. Heb je deze mails niet ontvangen, controleer dan je spam of ongewenste e-mail. Zijn deze mails echt niet aangekomen, stuur dan een mail naar kassa@orpheus.nl.

Is je e-mailadres niet bij ons bekend, dan ontvang je van ons per post bericht.

Welke keuzes heb ik?

Wordt een voorstelling verplaatst naar een nieuwe datum, dan kun je aangeven dat je kunt op de nieuwe datum. Je ontvangt van ons nieuwe e-tickets voor de verplaatste voorstelling.

Als je niet kunt op de nieuwe datum, of wanneer de voorstelling definitief wordt geannuleerd, dan kun je kiezen voor de volgende mogelijkheden:

Ik kies voor een voucher

Als je niet kunt op de nieuwe datum, kun je kiezen voor een voucher ter waarde van je volledige aankoopbedrag, inclusief servicekosten. Deze (digitale) voucher ontvang je per e-mail en is te gebruiken bij een andere aankoop bij Theater Orpheus, en is zowel via onze website als de Theaterkassa in te wisselen. Deze voucher is in te wisselen t/m 31 december 2021.

Ik doneer mijn ticketprijs

Wil je het theater en de theatermakers steunen, dan kun je ervoor kiezen om je ticketprijs te doneren. Wij zorgen ervoor dat je donatie niet alleen ten goede komt aan Orpheus, maar ook aan artiesten en producenten. Je donatie wordt ontzettend gewaardeerd. Wil je specifiek of extra aan Orpheus doneren, dan zijn we daar ongelofelijk blij mee. Dat kan op deze pagina.

 Ik wil mijn geld terug

Je hebt recht op restitutie van het volledige aankoopbedrag. Kies je voor deze optie, dan wordt het aankoopbedrag binnen drie maanden na je reactie teruggestort op de rekening die bij ons bekend is.

Ik kan mijn oude tickets niet meer bekijken of downloaden via de Mijn Theater omgeving.

Dit is geen probleem. Al je aankopen zijn bij ons bekend, en je ontvangt nieuwe tickets voor alle verplaatste voorstellingen.

Wat houdt de actie "Bewaar je ticket, geniet later" in?

"Bewaar je ticket, geniet later" is een initiatief van de culturele sector en de sport. Nederlandse theaters, concertzalen, poppodia, evenement- en sportorganisatoren, musea en festivals vragen gezamenlijk aan bezoekers om hun tickets te behouden en zo de culturele sector te steunen.

N.B. "Bewaar je ticket" is figuurlijk: je ontvangt van ons altijd nieuwe tickets als je ervoor kiest om naar de verplaatste voorstelling te gaan.

Lees hier alle informatie over "Bewaar je ticket, geniet later"

Verplaatsingen

Ik kan niet op de nieuwe datum. Wat nu?

Kun je niet op de nieuwe datum waarop een voorstelling wordt verplaatst, dan kun je kiezen voor een voucher of je ticketprijs doneren. Ook kun je je geld terug vragen.

Moet ik mijn oude ticket bewaren?

Nee, dit is niet nodig. Je ontvangt van ons nieuwe tickets voor de verplaatste voorstelling.

Krijg ik dezelfde stoelen?

We proberen zoveel mogelijk de oude stoelkeuze te respecteren, maar we kunnen dit niet garanderen. Je krijgt in ieder geval stoelen in dezelfde rang als oorspronkelijk.

Vouchers

Waarom zou ik kiezen voor een voucher?

Door te kiezen voor een voucher help je niet alleen Orpheus, maar de gehele culturele sector overeind te houden. Met een voucher verzeker je jezelf van een leuke avond uit in de toekomst, terwijl theaters hiermee financiële ademruimte krijgen.

Wat is mijn voucher waard?

De voucher heeft de waarde van je volledige aankoopbedrag, inclusief servicekosten.

Hoe lang is mijn voucher geldig?

De voucher is inwisselbaar tot en met 31 december 2021. Dit geldt alleen voor vouchers die worden verstrekt naar aanleiding van geannuleerde voorstellingen in verband met de coronacrisis; normaliter hebben tegoedbonnen een geldigheidsduur van 12 maanden.

Wanneer ontvang ik mijn voucher?

We doen er alles aan om de voucher zo snel mogelijk te verstrekken. Je ontvangt de voucher in ieder geval voor de start van het nieuwe seizoen in september.

Waar is mijn voucher geldig?

De vouchers die wij verstrekken zijn geldig voor alle voorstellingen in Orpheus, met uitzondering van culturele verhuringen die zelf extern de kaartverkoop verzorgen.

Hoe kan ik mijn voucher verzilveren?

Op dit moment wordt gewerkt aan de mogelijkheid om vouchers via onze website te kunnen verzilveren. Naar verwachting is dit voor de zomer gereed. Op dat moment kan de voucher bij het afrekenen worden gebruikt. Daarnaast kunnen vouchers bij de Theaterkassa worden verzilverd. Klik hier voor de reguliere openingstijden van de Theaterkassa. Let op: op dit moment is de Theaterkassa tot nader order nog gesloten. Zodra de Theaterkassa weer open gaat maken we dit op de hiervoor genoemde pagina bekend.

Ik heb gekozen voor een voucher maar ik heb me bedacht en wil toch mijn geld terug in plaats van een voucher. Kan dat?

Het wijzigen van je voorkeur kan, maar is voor ons handwerk en een administratieve last. We zijn genoodzaakt hiervoor € 2,50 per voucher in rekening te brengen. Dit bedrag brengen we in mindering op het te restitueren bedrag. Waarvoor je begrip.

Wat als ik mijn voucher op 31 december 2021 nog niet verzilverd heb?

We gaan er vanuit dat je ruim de tijd hebt om je voucher in te wisselen. Zelfs op 31 december 2021 kun je nog kaarten kopen voor voorstellingen in 2022. Mocht je je voucher op 1 januari 2022 nog niet ingewisseld hebben, dan vragen we je de waarde van de voucher te doneren. Wil je dit niet, dan betalen we je op eerste verzoek de waarde van je voucher terug minus € 2,50 administratiekosten per voucher. 

Is een voucher overdraagbaar?

Je voucher is persoonlijk en niet overdraagbaar. Wel kun je voor je voucher theatertickets kopen en die kun je natuurlijk overdragen of cadeau doen.

Donaties

Wat moet ik doen om te doneren?

Heb je tickets gekocht voor een voorstelling die niet door is gegaan, dan heb je de mogelijkheid je aankoop om te zetten in een donatie. In de mail die je hierover ontvangt zit een optie om die mogelijkheid te selecteren. Verder hoef je niks te doen, wij zetten je boeking om in een donatie.

Andere manieren om te doneren en het theater te steunen lees je hieronder.

Wat gebeurt er met mijn donatie?

Wij zorgen ervoor dat je donatie niet alleen ten goede komt aan Orpheus, maar ook aan artiesten en producenten. Je donatie wordt ontzettend gewaardeerd. 

Kan ik ook een deel van mijn aankoopbedrag doneren?

Helaas is het technisch niet mogelijk om te kiezen voor een gedeeltelijke donatie. Wel kun je kiezen voor een voucher die je op een later moment kunt inzetten voor een andere voorstelling. Bij het afrekenen kun je vervolgens kiezen om een bedrag te doneren. Heb je tickets voor meerdere voorstellingen, dan kun je per voorstelling kiezen of je tickets wilt doneren.

Hoe kan ik een donatie doen bij het kopen van tickets?

Als je tickets koopt via onze website, krijg je bij het afrekenen de mogelijkheid om een bedrag te doneren. Je kunt kiezen uit een donatie van € 5, € 10, € 25 of € 50, door een van deze bedragen aan te vinken bij het afrekenen. Je kunt ook meerdere bedragen aanvinken, deze donaties worden dan bij elkaar opgeteld.

Kan ik ook een losse donatie doen?

Je kunt via een speciale pagina op onze website een losse donatie doen en daarmee Orpheus extra steunen.

Doe een donatie

Kan ik Orpheus op een andere manier steunen?

Je kunt Orpheus steunen door Vriend van Orpheus te worden. Voor een vast bedrag per jaar steun je Orpheus financieel én profiteer je van vele Vriendenvoordelen, zoals exclusieve Vriendenborrels en als eerste toegang tot de voorverkoop.

Lees meer over de Vrienden van Orpheus

Je kunt ook Stoelsponsor worden. Met een eenmalige donatie krijg je een naamplaatje op de achterkant van een stoel in de Altioszaal naar keuze, en een vermelding als sponsor bij de ingangen van de Altioszaal in de foyer.

Lees meer over Stoelsponsoring

Ondernemers kunnen lid worden van het Ondernemerspodium. Naast je gesponsorde bijdrage is het Ondernemerspodium een inspirerende netwerkclub met activiteiten voor ondernemers die cultuur een warm hart toedragen.

Lees meer over het Ondernemerspodium

Daarnaast kunnen bedrijven Sponsor worden.

Lees meer over Sponsors

Overige vragen

Staat je vraag hier niet tussen? Of is iets nog niet volledig duidelijk? Stuur dan een mail naar kassa@orpheus.nl of vul onderstaand contactformulier in. We proberen je dan zo snel mogelijk antwoord te geven.

Op dit moment zijn we telefonisch niet bereikbaar. Je kunt ons het beste bereiken door te mailen naar bovenstaand e-mailadres.

Contactformulier

Uw e-mailadres is niet correct ingevoerd
Cookies
Fijn dat je op onze website Orpheus.nl bent. Graag wijzen wij je erop dat onze website cookies gebruikt om je optimaal van dienst te kunnen zijn. Wij maken gebruik van functionele, analytische, advertising en Social Media cookies.
Lees meer