Interview met Alink&Plukaard over ‘As The World Tsjechov’

Di 10 oktober 2017

Op dinsdag 24 oktober staat de eerste voorstelling van de Middagje Uit-serie in Orpheus: As The World Tsjechov. In As The World Tsjechov laten Yara Alink en Sander Plukaard zien dat hun dromen en verlangens al speelden in de 19e eeuw.

As The World Tsjechov is op dinsdag 24 oktober te zien in theater Orpheus.

Ze zijn jong, fris en ze doen aan toneel. Dit duo is op zoek naar mensen die normaal misschien niet snel naar het toneel zouden gaan, die dat associëren met oubollig, saai en lange avonden. Voor die mensen – en alle anderen – maakten Yara Alink en Sander Plukaard As The World Tsjechov. Een cabareteske, persoonlijke en humoristische voorstelling over twee zoekende jonge mensen die hun heil zoeken in de teksten van de grote Russische toneelschrijver Anton Tsjechov (1860-1904), bekend van stukken als De Kersentuin, De Meeuw en Oom Wanja. De grote vraag is natuurlijk: waarom?
Sander Plukaard (28): “Er is een reden waarom zijn teksten al zo lang meegaan. Hij heeft iets uit het leven zo inzichtelijk kunnen maken dat wij ons daar op dit moment nog in kunnen herkennen. Zelf zouden we het niet zo snel zo mooi kunnen opschrijven vrees ik. Wij vinden het leuk om het stof van de diamant af te blazen en te laten zien: hier gaat het om.”
Yara Alink (27): “Zo’n tekst is voor ons nog steeds relevant. En wij maken As The World Tsjechov niet langdradig, na vijf kwartier sta je weer buiten. Dan hebben we hopelijk laten zien dat mensen toen, in Tsjechovs tijd, net zo stuntelden met het leven als wij nu doen. Hij schreef dat op een heel grappige manier op, al die mensen in zijn stukken die de hele tijd maar kletsen en niet tot actie komen.”
Plukaard: “Daar maken wij graag toneel over: over het leven. Hoe treurig en liefdevol we dingen proberen en toch keer op keer op ons bek gaan. En maar vol blijven houden.”

Beetje van Maggi
Yara Alink en Sander Plukaard ontmoetten elkaar op de Amsterdamse Toneelschool, waar ze in 2013 afstudeerden. Op school al vonden ze elkaar in hun liefde voor klassiekers en de manier waarop ze toneel wilden maken en dus richtten ze, naast hun afzonderlijke werk, samen Alink&Plukaard op en maakten de voorstellingen Who is/we are, gebaseerd op Who’s afraid of Virginia Woolf? van Edward Albee en De Mensenhater met teksten van Molière. Nu hebben ze zich op het toneelwerk van Tsjechov gestort. Plukaard: “We zijn ons bewust van zijn goede, mooie verhalen, maar willen ze wel met kop en kont naar het hier en nu sleuren. Wat betekenen die woorden van Tsjechov, wat kunnen wij er nu mee? De stukken die gaan over de intriges onder de bedienden en de statusverschillen knikkeren wij eruit, daar hebben we niks mee. We zeggen wel eens oneerbiedig: het is een beetje van Maggi en een beetje van onszelf.”

Beter dan een zelfhulpboek
Alink: “We willen het in As The World Tsjechov over dromen en verwachtingen hebben. Mensen van onze generatie worden de millenials genoemd, we zijn opgegroeid met het idee dat alles maakbaar is. Als je maar hard werkt, moet alles in principe lukken.” Plukaard vult meteen aan: “En als het dan niet lukt, is dat grotendeels je eigen schuld.” Alink vervolgt: “Wij droomden van de Toneelschool en toen we er waren, bleken er nog twintig leuke, jonge, acteurs rond te lopen. Zo blijf je rondrennen. Je hebt nauwelijks tijd om ergens van te genieten, want je moet door met alles wat nog bereikt moet worden. Die thema’s zitten ook in het werk van Tsjechov. Het was een andere tijd natuurlijk, maar zijn toneelstukken zitten vol met personages die dromen van de liefde, van Moskou, van wat beter aan hun leven zou kunnen.”
Plukaard: “Het mooie is, Tsjechov leert ons geen lessen, hij legt juist een vergrootglas op de dingen die we liever niet zien van onszelf, die we willen maskeren. Namelijk de angst dat het mislukt. Misschien is Tsjechovs les wel: wat er ook gebeurt in het leven, je moet ermee dealen. Ik denk echt dat je meer aan Tsjechov hebt dan aan een zelfhulpboek. Dat je denkt: o, gelukkig, ik ben niet alleen. Zijn teksten bieden troost. Er zit humor en verlichting in de ellende van zijn personages.”

Persoonlijke gesprekken
Alink: “We hebben onszelf tot Tsjechov-personages gemaakt. Je kijkt als publiek naar een huiskamertje waar je Sander en Yara leert kennen die een voorstelling over Tsjechov aan het maken zijn. We hebben gesprekken – waar stiekem mooie zinnen van de meester doorheen geweven zitten – over het leven, over onze persoonlijke worstelingen, de liefde en we lezen elkaar mooie passages uit het werk van de Rus voor. Wat ‘eronder’ ligt als het ware, is de structuur van hoe Tsjechov zijn stukken opbouwde: altijd vier bedrijven. Dat vonden we leuk.”
Plukaard: “Het moest geen navelstaarderig gelul over toneel worden. Hopelijk zijn onze verhalen, die natuurlijk wel deels over het toneelleven gaan, een metafoor voor het publiek. Iets dat mensen herkennen met betrekking tot hun eigen leven. Toneel is een perfect medium om verhalen te vertellen, want we gaan niet meer naar de kerk. Gelukkig hebben we nog de theaterzaal om over het leven na te denken en mooie dingen te laten horen.”
Alink: “Daar kun je je naar hartenlust laten raken en inspiratie opdoen. We willen dat zo veel mogelijk mensen daar op een laagdrempelige manier mee kennis kunnen maken.”

Nieuws

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.