Highlight van de week: Tania Kross met Carmen Revisited

Wo 27 september 2017

''Carmen is een van de populairste opera’s aller tijden. Ik noem het ook de musical onder de opera’s. Veel mensen weten dus echt niet dat ze de melodieën van Carmen al lang kennen. '' 

Carmen Revisited  is op donderdag 5 oktober te zien in Theater Orpheus.

Kan je iets meer over jezelf en over de voorstelling van Carmen Revisited vertellen?
Ik was denk ik een jaar of veertien toen er een nieuwe bibliotheek op Curaçao werd geopend, met een afdeling muziek. En daar stond één videoband: Maria Ewing speelt Carmen in Glyndebourne, een operfestival.
Plotseling zag ik een operazangeres, een orkest, en dat dramatische liefdesverhaal. Ik was een puber, en was mega dramatisch. Dat verhaal van Carmen vol liefde en lust met de dood al gevolg, ik vond het zo ongelofelijk fascinerend dat ik die videoband keer op keer leende. En altijd te laat terugbracht en dan weer een boete moest betalen. Maar dat had ik er graag voor over. Het maakte zo’n indruk op me, ik moest en zou die vrouw worden.
Vijftien jaar later ben ik op dat festival in Glyndebourne en speel ik Carmen. Ik moest daar mijn kostuum passen en een stokoud vrouwtje helpt me en zei: ''I've done all the Carmens, also Maria Ewing.'' En pas toen, en let op, want dit is leuk, viel het kwartje. Ik had Glyndebourne altijd verkeerd uitgesproken, fonetisch: Gleindeboern. Daarom had ik helemaal niet de link gelegd. Dat hele verhaal met die videoband kwam in een keer weer terug. Ik wás die vrouw geworden, ik wás Carmen geworden. Dat was een momentje hoor. Daar ter plekke heb ik heel bewust ook gedacht: ik ben er. Ik heb bereikt wat ik wil bereiken.

Wat maakt opera zo leuk en wat zou je mensen aanraden die onbekend zijn met dit genre?
Ik raad mensen aan om het gewoon te proberen! Ik probeer nieuw publiek in de zalen te krijgen door mee te doen aan populaire televisieprogramma’s waarbij ik dan voorop sta met de boodschap : “Hé, klassieke muziek en opera heeft ook heel veel waarde en is ook heel erg mooi!” Ik ben blij dat ik daarin ben geslaagd! En nu moet ik dat publiek ook de kans geven een Opera te zien!
Carmen is een van de populairste opera’s aller tijden. Ik noem het ook de musical onder de opera’s. Veel mensen weten dus echt niet dat ze de melodieën van Carmen al lang kennen. Ik maak heel bewust een show die niet vier uur maar twee uur duurt en kan reizen door het land. Zo hoop ik een nieuwe generatie van operaliefhebbers op te leiden.

Wat was je eerste rol binnen de opera en hoe kwam je hieraan?
Nou dat was stomtoevallig ook Carmen! Tijdens mijn studie heb ik bij Operavereniging "Viva la Musica" in Uden mijn eerste complete Carmen rol gezongen. Het is zo belangrijk dat deze operaverenigingen er zijn en zo met heel veel enthousiaste vrijwilligers worden gerund. Je hebt dan als student alle ruimte om een rol goed in te studeren.
Mijn eerste rol op het professionele opera toneel was ook Carmen. Ik had net mijn diploma op zak en mocht de Carmen zingen in de Komische Oper in Berlijn. Ik was toen 23 jaar en dacht: Ik ga een "laat me dan maar eens auditie ervaring opdoen’’-experiment doen en kreeg de rol.

Je hebt in je carrière al op veel verschillende plekken op mogen treden, ook internationaal, welke droom zou je nog willen verwezenlijken?
In 2013 heb ik mijn ‘Slaven Opera’, Katibu di shon, gemaakt met De Nationale Reisopera. Een liefdestragedie over een slavin die moet kiezen tussen haar liefde voor een meester en een slaaf. De eerste opera in het Papiaments. Een herneming van deze voorstelling, misschien wel voor een internationaal publiek, is wel een wens.

Welke ervaring in je tijd als operazangeres is je altijd bijgebleven?
Tijdens ‘De Uitdaging’ een theaterconcept van Thijs Borsten, heb ik Carlos Denia ontmoet. Carlos is een bekende Flamenco zanger uit Spanje. Zo ontstond het idee voor deze Carmen.
Carlos komt speciaal voor deze productie drie maanden naar Nederland om de rol van de Stierenvechter te zingen. Wat hij moet zingen is speciaal voor hem naar het Spaans vertaald.

Tot slot: Wat weten mensen nog niet van jou of over de voorstelling?
Mensen weten nog niet dat de voorstelling een ‘Krossover’ is tussen klassieke opera en Flamenco. Wat ik wil bereiken met het toevoegen van flamenco muziek is eigenlijk het verhaal terug brengen naar de essentie.
Er wordt oorspronkelijk in het Frans gezongen, maar onze versie wordt in het Spaans en in het Frans gezongen. De toegevoegde waarde daarvan is, dat door een eigen versie te maken, ik kan kiezen om deze opera in een kleinere bezetting van zeer hoge kwaliteit te brengen aan het publiek. Daardoor kan ik groter publiek bereiken door langs meer theaters te gaan, want het is simpelweg eenvoudiger te vervoeren.
De flamenco toevoegen, dat doet arrangeur Thijs Borsten. Ik werk al jaren met Thijs en hij is een meester in het mengen van stijlen. In zijn show ‘De Uitdaging, brengt hij twee verschillende culturen en stijlen bij elkaar op één podium. Om deze reden heb ik Thijs Borsten gevraagd om samen met een aantal Spanjaarden, die dan ook in onze productie zitten, een prachtige mengelmoes te maken van Flamenco en klassieke muziek.
En wat mensen van mij persoonlijk niet van weten....ik ben een crea bea! Ik kan mezelf uren bezig houden met een patroontje voor een tas.

Nieuws

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.