Quintet Guus Essers

Het Quintet Guus Essers uit Apeldoorn is een echte publiekstrekker. Ze spelen een breed en gevarieerd jazzrepertoire van bebop tot fusion in eigen arrangementen en improvisaties. 

  • André Jansen - saxofoon
  • Cees Essers - basgitaar
  • Henk van Rossum - gitaar
  • Jan ter Maat - drums
  • Guus Essers - toetsen

De broers Guus en Cees Essers zetten in de jaren '70 hun muzikale stempel in bands als Ambrozia (Eerbeek), Brimstone (Apeldoorn), Scope (Zwolle), Rob Hoeke Rhythm & Blues Band (Haarlem) en hun eigen Quintet Guus Essers (Apeldoorn). Hun professionele muzikale carrière krijgt een boost met het spelen in de Nederlandse versie van de rockopera Hair. Na hun muzikale opleiding in Zwolle deden ze veel studiowerk en muziekjournalistiek en ze werkten met verschillende omroepen samen. In de loop van de jaren speelden ze op veel plekken in Europa en in de USA. Het Quintet is sinds 2 jaar de huisband van de Gigant Jazzclub in Apeldoorn.

Drummer Jan ter Maat jr. volgt de voetsporen van zijn vader en sluit op 17-jarige leeftijd aan bij de band. Jan is een meester in brushes en in alle vormen van jazz en speelt zowel in binnen- als buitenland. 

André Jansen maakt een jaar na de intrede van Jan de band compleet. André speelt allerlei saxen, klarinet en windsynthesizer. Hij is als klarinet- en saxofoondocent verbonden aan verscheidene regionale muziekscholen. 

Gitarist en componist Henk van Rossum studeerde aan het Arnhemse conservatorium. Naast studiowerk en lessen speelt hij in binnen- als buitenlandse jazz- en popformaties. Hij werkte met grootheden als Bob Mintzer en Georgie Fame, en topmusici als Jerry van Rooyen en Erik Vloeimans. Hij is verbonden aan de Jazz & Pop-afdeling van ArtEZ Arnhem als docent gitaar, ensemble, onderwijsvakken en harmonie.

In Beeld: Guus Essers speelt van jazz tot rock

  • uit het artikel In Beeld: Guus Essers speelt van jazz tot rock
  • op 2 november 2019
  • in Apeldoorn Direct
  • door David Levie 
  • apeldoorndirect.nl guus essers

Wie in Apeldoorn de naam Guus Essers laat vallen denkt meteen aan jazz. Toch is dat wat kort door de bocht. Essers begon zijn muziekcarrière als Apeldoornse scholier in een popgroep. En dat genre heeft hij ook als jazzmusicus nooit verloochend. 

(...)

Dat begon al op de middelbare school. ,,Cees en ik hebben het altijd leuk gevonden om te improviseren. We onderscheidden ons van andere covermuzikanten. We kregen te horen dat het op jazz leek wat we deden. Oke, prima, dan noem je het maar jazz. We hadden daar nog helemaal geen weet van.”

Toch ging het snel met de twee. En met de andere leden van de HBS band Ambrozia die vooral muziek vertolkte van Chicago en Santana. De band viel op en mocht op tournee door Duitsland. ,,Een waanzinnige tijd”, zegt Guus Essers lachend.

Maar het wordt nog veel gekker als de band een contract krijgt voorgeschoteld om in de musical Hair te spelen. ,,Dat was de tweede lichting van Hair. Voor de optredens in de theaters moesten we ons op het Museumplein in Amsterdam verzamelen. Daar vertrok de bus. Ik was een jaar of achttien en zat nog op school. Ook op zaterdagochtend. Na het vijfde uur met ons Renaultje naar Amsterdam. Het hele land gingen we door en deden wat God én de duivel verboden hadden. Zo hebben we het leven leren kennen. Twee jaar lang. Heel bizar. Het After Woodstock-sfeertje. Daarna werd het tijd om wat serieuzer te worden. Cees ging fysiotherapie doen, ik ben Nederlands gaan studeren.”

(...)

In 1974 kwam hij in een heel ander circuit terecht. Dat van de chique Echoput waar gasten met Kerstmis niet alleen op culinaire hoogstandjes, maar tijdens het diner ook op muziek werden getrakteerd. Guus serveerde er de stemmige noten. Iets later haalde Hotel De Keizerskroon de gebroeders Essers naar binnen. Gedurende vele jaren was het Trio Guus Essers er het huisorkest. ,,Van alles hebben we daar gespeeld. Jazz, pop, licht klassiek, alles eigenlijk. Enige smaak kon het publiek daar niet worden ontzegd. We hadden ook Dizzy Gillespie, Miles Davis, The Beatles en Stevie Wonder op repertoire. Heerlijke muziek om op te improviseren. Een beetje in de sfeer van Pim Jacobs en Louis van Dijk.”

(...) 

Zijn muziekstudie aan het conservatorium komt ter sprake, de pianolessen die hij geeft en uiteraard Gigant waar hij zich als promotor van jazz manifesteert in de hoop dat de vonk zal overslaan naar nog meer Apeldoornse podia. Hij mikt op toegankelijke jazz voor een breed publiek en betrekt daarbij muzikanten uit stad en ommeland. In eerdere gesprekken liet Guus al weten helemaal achter het initiatief van Miriam Barendregt, de directeur van Orpheus staan. Haar eerste jazzfestival in een groot aantal zalen en ruimtes van het theater kende een redelijk succes en volgend jaar krijgt dat festival in ieder geval een vervolg. 

(...)

Speelt in

Cookies
Fijn dat je op onze website Orpheus.nl bent. Graag wijzen wij je erop dat onze website cookies gebruikt om je optimaal van dienst te kunnen zijn. Wij maken gebruik van functionele, analytische, advertising en Social Media cookies.
Lees meer