Ben van Gelder

Ben van Gelder (1988) wordt al sinds het begin van zijn professionele carrière door docenten, publiek, muzikanten en journalisten bestempeld als een nationaal, maar ook internationaal megatalent. Dat is een logische benoeming als een vijftienjarige zijn North Sea Jazz debuut maakt. Maar ook dertien jaar later, tijdens de release van zijn derde plaat Among Verticals, blijft de talent-aura hem omringen.

Dat is niet raar: de altsaxofonist uit Groningen ontwikkelt zich constant in de vijfde versnelling en blijft zo vele generatiegenoten voor. Op meerdere vlakken weet Van Gelder zich als muzikant te onderscheiden. Het vaakst wordt hij gelauwerd om zijn klankkleur: warm, doordringend en beheerst zijn regelmatig terugkerende karakterschetsen. De Volkskrant schreef in 2013 over de geluiden van Van Gelder 'vloeiend, helder en gecontroleerd en (…) in detail doorspekt van schone nuances met een enorme persoonlijkheid'. Ook zijn compositorisch vermogen is indrukwekkend; zeker de laatste jaren heeft Van Gelder veel aandacht besteed aan het schrijven van muziek. De Jazz Gallery, een van de belangrijkste podia van New York voor eigentijdse muziek, gaf hem in 2014 de compositieopdracht wat leidde tot Among Verticals (2016).

Talent kan pas worden verzilverd in combinatie met ondernemerschap en lef. Van Gelder neemt graag de touwtjes in eigen handen, richt eigen bands op waarin hij zijn autonomie en integriteit behoudt. De tien jaar waarin hij nu permanent in jazzkapitaal New York woont, studeert of in ieder geval regelmatig bezoekt, bezorgen hem een enorme dosis levens- en muzikale ervaring die een motor vormen in het ontwikkelen van een authentiek geluid en eigenwijze muziekvisie. Een van de componenten is zijn liefde voor de interactie van kunsten en genres. Zo vormt een schilderij van František Kupka de basis voor Among Verticals, werkt hij samen met een filmmaker en hoor je invloeden van Afrikaanse- tot hedendaags klassieke muziek in zijn improvisaties. Zijn kwaliteiten blijken ook uit de feiten. Van Gelder won reeds als tiener vele prijzen waaronder het Prinses Christina Concours met broer Gideon (2004), Stan Getz/Clifford Brown Fellowship (2005) en de Deloitte Jazz Award (2007). In 2014 reikte van Gelder tot de halve finale van de prestigieuze Thelonious Monk International Saxophone Competition. Op zijn vijftiende werd hij toegelaten tot het Conservatorium van Amsterdam (waar hij cum laude, met een 10 zijn Master afrondde) en vertrok op zeventienjarige leeftijd naar New York om te studeren aan de hoog aangeschreven New School, mede dankzij een beurs van de Van de Ende Foundation.

Van Gelder kreeg les van Lee Konitz en Jason Moran, werkte in zijn bands samen met Ambrose Akinmusire, Ben Street, Mark Turner, Joe Sanders en vele anderen. De laatste jaren is hij onder meer actief in The More Socially Relevant Jazz Music van gitarist Reinier Baas. Ook speelde hij op regelmatige basis met drumlegende Han Bennink die hij als grote invloed beschouwt.

Niet alleen speelt hij zijn composities graag met anderen, zijn stukken worden ook gespeeld. In het verleden zijn composities van Ben van Gelder uitgevoerd en gearrangeerd door het Metropole Orkest, het Concertgebouw Orkest en het Zwitsers Jazz Orkest.

Van Gelder maakte drie albums in een regelmatig tempo: Frame of Reference (2011) 'van een aanlokkelijke schoonheid – NRC(****), Reprise (2013) 'mooiste jazzplaat van het jaar' – Volkskrant(*****) en Among Verticals (2016) ‘rechtstreeks de diepte in met elegantie precisie en verbeelding’ – NRC(*****).

Among Verticals werd gepresenteerd tijdens een tournee in 8 verschillende landen en werd uitgeroepen tot “de mooiste jazzplaat van 2016” door De Volkskrant.

Speelt in

Cookies
Fijn dat je op onze website Orpheus.nl bent. Graag wijzen wij je erop dat onze website cookies gebruikt om je optimaal van dienst te kunnen zijn. Wij maken gebruik van functionele, analytische, advertising en Social Media cookies.
Lees meer